Diversos usuaris que habitualment fan servir l'R4 de Rodalies han optat aquest dimarts per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC): "Dos trens per hora és absolutament insuficient". Així ho ha expressat Rafael Ibero davant el pla marcat per Renfe per aquesta jornada (dos trens per hora i sentit entre Manresa i l'Hospitalet). Ibero viu a Barberà del Vallès i per arribar a la feina ha anat amb el seu vehicle particular fins a Bellaterra, on ha pujat en un comboi de la línia S2 de FGC fins a Plaça Catalunya. Ha afirmat que "fins que no hi hagin condicions de Renfe més clares" seguirà, per ara, aquest itinerari. La línia del Vallès de FGC ha augmentat un 2,6% el passatge d'aquest dimarts en hora punta.
FGC acumula dues jornades amb una pujada de passatgers per l'absorció de persones procedents de Rodalies. Segons ha precisat l'operadora en les hores punta (8.30 a 9.30 hores) d'aquest dimarts hi ha hagut una crescuda del 2,6%, sense produir-se "aglomeracions ni cues destacables". Aquest dilluns es va incrementar un 5%, mentre que a la línia de Llobregat-Anoia va ser d'un 2%. El Departament de Territori manté per aquest dimarts el reforç d'aquest servei amb el perllongament de l’hora punta a la línia del Vallès més enllà del seu horari habitual, amb un tren cada 5 minuts per Terrassa i Sabadell i un cada 2,5 minuts per Sant Cugat. També l'increment per a la circulació de combois per la tarda. D'altra banda, entre Barcelona i Martorell s'ha doblat l'oferta.
Ràbia i indignació entre els usuaris de l'R3
Molts usuaris habituals de la línia R3 de la comarca d'Osona han optat per agafar transports alternatius com ara l'autobús per arribar al seu destí. Així ho demostra la poca gent que hi ha aquest dimarts al matí a l'estació de Vic, on hi circulen dos trens per sentit cada hora. Bernat Camps, membre de la plataforma "Perquè no ens fotin el tren", explica a l'ACN que senten "ràbia i indignació" i creu que els usuaris de l'R3 sempre són els "més damnificats". "En aquests moments pràcticament s'ha normalitzat el servei de Rodalies excepte la línia R3. Tenim la sensació de ser sempre els últims i estem deixats de la mà", lamenta. L'R3 és la línia més afectada pel robatori de coure i els trens només circulen entre Puigcerdà i Montcada Ripollet.
Ràbia, impotència i desesperació defineixen el q sentim els usuaris davant del col.lapse que estem vivint a @rodalies; una situació intolerable q cal revertir amb urgència (1)
— Pqnoensfotintren (@defensemR3) May 13, 2024
Renfe va informar aquest dilluns al vespre que la línia més afectada per la destrucció de l'enclavament de Montcada continuarà sent l'R3, que només tindrà servei entre Puigcerdà i Montcada Ripollet amb dos trens per hora i sentit. En aquest punt, Renfe continuarà oferint un servei alternatiu de busos fins a Barcelona que s'aturarà a Fabra i Puig, on els viatgers podran agafar el metro.
L'R3, la més damnificada
Des de la plataforma "Perquè no ens fotin el tren" -en defensa de la línia R3- critiquen que la línia R3 -que va de l'Hospitalet de Llobregat a Puigcerdà- "sempre és la més damnificada". Un dels portaveus de la plataforma, Bernat Camps, diu que així ho demostra el fet que "la majoria de línies s'han normalitzat" i, en canvi, "a l'R3 està previst que hi hagi dos mesos amb autobusos". A més, critica que "falta inversió" en aquesta línia i, en general, a tot Rodalies i creu que "els grans damnificats acaben sent els usuaris".
Els integrants de la plataforma no entenen com "un element tan clau de la infraestructura estigui desprotegit d'aquesta manera i es pugui entrar a les tres del matí a robar coure sense que hi hagi imatges de seguretat, sense que hi hagi vigilant i sense que hi hagi mossos". Camps diu que "si és una infraestructura tan clau, Adif hauria de vetllar perquè estigués protegida" o, almenys, "tenir infraestructures alternatives per poder mantenir el servei". Per tot plegat, des de la plataforma reclamen que "es busqui una solució" per la línia R3 i que els trens "puguin entrar als túnels de Plaça Catalunya amb normalitat, igual que fan els trens de la R4". En aquest sentit, recorda que l'estació de Fabra i Puig -on s'aturen els busos- "no és al centre de Barcelona i això suposa un temps extra pels usuaris per arribar al seu destí".