La responsable d'Élite Taxi Social, Luz González, explica que el sector del taxi no és discriminatori amb la dona, encara que admet que està molt masculinitzat i són poques les que s'hi dediquen. Després de 30 anys treballant-hi opina que hi ha hagut progressos, però ressalta que encara queda molt feina per fer.
Fareu vaga per al 8-M?
Sí, a veure vaga total no ho sé exactament, cada una és lliure, però sí que estarem en la manifestació de la tarda. Intentarem que hi hagi un nombre important de dones a la manifestació.
Quines accions més fareu?
Farem una donació de mil euros per a la Fundació Ana Bella, que ajuda dones maltractades. A més, anirem juntes a la manifestació amb una pancarta ben gran. Els grups de WhatsApp cremen des de fa dies amb els preparatius. Ens estem coordinant.
Creus que el taxi és un sector molt masculinitzat?
Ho era. Ara crec que no ho és tant. Fa 30 anys que hi treballo i és veritat que abans havies d'aguantar algun improperi com el típic "hauries d'estar fregant plats". Penso que ja no és així. A més, és dels pocs oficis, avui dia, on no hi ha discriminació a l'hora de cobrar respecte als homes. La majoria som autònomes, tenim el mateix conveni i sé que es cobra exactament el mateix.
Has tingut algun problema amb algun taxista home?
La veritat és que no. Quan vaig començar potser alguna enganxada. Érem molt poques i no era habitual veure dones taxistes a l'aeroport, per exemple. Ens veien com una bèstia rara. Al ser dona, t'has de guanyar el lloc doblement. La feina era molt masculinitzada. I no ho entenc perquè crec que és ideal per a les dones! Ens permet criar els nostres fills amb horari compatible, ho podem triar. El benefici de la dona és enorme i a nivell de feina sempre tenim aquest problema.
En el meu cas, em va tocar. Feia horaris raríssims. Sortia a les 6 del matí, tornava a les 8 per portar-les a l'escola, tornava a recollir-les, les deixava a casa... tornava a sortir... va ser una època dura. Vaig criar les meves filles pràcticament sola i el taxi em va ajudar moltíssim.
Al ser dona, t'has de guanyar el lloc doblement
T'has sentit acompanyada pels teus companys homes?
Particularment, sí. No he sentit cap tipus de discriminació. A aquesta feina només li puc donar les gràcies, tinc companys fabulosos. Em coneixen molt, ens hem fet amics, són com la meva família.
I fent algun servei, t'has trobat amb problemes?
Alguna vegada m'he sentit intimidada, encara que jo tinc molt caràcter. Veuen una dona i passa com en qualsevol altra situació al carrer com que et tirin floretes inadequades. I això molesta. Quan vaig començar, podia ser que la gent no volgués pujar si eres dona, avui crec que és al revés. Els encanta.
Alguna vegada m'he sentit intimidada realitzant un servei
Com entren les dones al sector del taxi?
La majoria hi entren perquè el marit és taxista o el pare, és a dir, per vincle familiar. Que s'atreveixin sense haver-ho vist no és el més normal. Jo, tanmateix, vaig ser de les emprenedores, però és un ram que desconeixes i, a més, requereix una inversió inicial bastant important. Així que, la via 'fàcil' és la del marit –en cas de familiar directe, les llicències es poden compartir-.
Existeix organització entre les dones taxistes?
Ens hem organitzat juntes per a reivindicacions. La majoria estem a Élite Taxi i som bastant guerreres. El 8-M, el sector del taxi de Barcelona estarà representat i amb cotxes al principi de la manifestació, si ens deixen, portats per dones.
Què creus que hauria de canviar dins del sector?
Encara hi ha feina per fer. Els serveis als aeroports per a nosaltres, per exemple. Perquè et facis una idea, la segona vegada que ens van fer serveis nous eren latrines. Ho vam protestar i al final ens ho van canviar.
També crec que serien necessaris més llocs a la ciutat per poder parar-nos, caldrien serveis per poder parar-nos. No ens podem aturar en qualsevol lloc.