La vaga de Ryanair aquest juliol 2022 sembla que s'allarga. Després de la primera convocatòria al juny, els tripulants de l'aerolínia anunciaven 12 noves jornades de vaga amb aturades de 24 hores del 12 al 15 de juliol, del 18 al 21 juliol i del 25 al 28 de juliol en els deu aeroports espanyols en els quals opera Ryanair -inclòs l'Aeroport de Barcelona-El Prat- a banda de les aturades que van tenir lloc els dies 30 de juny, 1 de juliol i 2 de juliol, que ja era la segona convocatòria de vaga de l'estiu, coincidint amb la vaga d'EasyJet. En aquesta darrera aturada hi va haver afectacions a l'Aeroport de Barcelona-El Prat, on es van cancel·lar més de 20 vols. En la nova convocatòria d'aquest dimarts 12, ja s'han cancel·lat una desena de vols al Prat. Les preguntes es repeteixen. Hi ha serveis mínims a causa de la vaga? Quins vols estan cancel·lats o amb retard? Què puc fer si m'han cancel·lat el vol i com ho puc comprovar? Repassem la guia sobre la vaga de Ryanair al juliol 2022 amb les respostes.

🌎 Aquests són els serveis mínims per a la vaga de Ryanair
 

Dies de la vaga de Ryanair i vols cancel·lats

Les jornades de vaga del juny i principi de juliol han quedat marcades per vols retardats i cancel·lats, quedant afectats els usuaris de l'Aeroport de Barcelona-El Prat. Es poden comprovar els horaris dels vols i si ha estat cancel·lat al web d'Aena o de l'aerolínia.

Els sindicats han assenyalat la mateixa Ryanair com la responsable d'aquesta vaga en ple inici de les vacances d'estiu. Així ho expressava el comunicat de Lidia Arasanz, secretària general de la secció sindical d'USO en l'aerolínia lowcost irlandesa: "Ryanair ha forçat aquesta vaga, i hem de tornar a la mobilització perquè la realitat de la nostra situació es conegui, perquè Ryanair es vegi obligada a complir l'aplicació dels drets laborals bàsics i les sentències judicials i per aconseguir tancar un conveni i unes condicions de treball dignes per a tota la plantilla".

Què passa si Ryanair cancel·la el teu vol: indemnitzacions i compensacions

Tens un vol de Ryanair previst per a alguns dels dies de la vaga? Què passa si acaba cancel·lat? Tens dret a compensacions o indemnitzacions? FACUA-Consumidores en Acción informa del que pot passar si se't cancel·la un trajecte durant aquests dies. Per començar, tots els passatgers afectats per l'incident tenen dret a una compensació d'almenys 250 euros juntament amb la devolució total tant de l'import del bitllet com de les despeses ocasionades. En aquest cas, Ryanair no podria negar-se a compensar-te al·legant "circumstàncies extraordinàries": una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea d'abril del passat 2018 assegura que una vaga no pot ser considerada baix cap concepte una "circumstància extraordinària".

En concret, segons FACUA, Ryanair estaria obligada a oferir compensacions que funcionin de la següent forma (sense comptar la devolució total del bitllet):

  • La compensació és de 250 euros en vols de fins a 1.500 quilòmetres.
  • La compensació és de 400 euros en vols d'entre 1.500-3.500 quilòmetres (o intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres).
  • La compensació és de 600 euros en la resta de vols cancel·lats que no entrin dins d'aquestes característiques.

Recorda que, segons l'Agència Catalana del Consum, si Ryanair t'ofereix una solució alternativa, com un val per l'import del bitllet, i no estàs d'acord amb això, sempre tens dret a optar pel reembors. Així mateix, Ryanair, o qualsevol altra companyia de vols, pot reduir la compensació per la cancel·lació d'un vol en un 50% si s'ofereix al passatger un transport alternatiu amb una diferència d'hora d'arribada respecte a la del vol inicial:

  • No superior a dues hores en aquells vols de 1.500 quilòmetres de trajecte o menys.
  • No superior a tres hores en aquells vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i en aquells vols d'entre 1.500-3.000 quilòmetres.
  • No superior a quatre hores per a la resta de vols.
Avió de Ryanair en la pista de l'aeroport / Europa Press

No obstant això, i com passa gairebé sempre al món de la legalitat, existeixen una sèrie d'excepcions per les quals Ryanair o qualsevol aerolínia podria negar-se a indemnitzar-te per un vol cancel·lat per la vaga. Presa nota de les excepcions:

  • S'ha informat els passatgers de la cancel·lació del vol amb almenys 2 setmanes d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista. És complicat que aquest requisit passi en aquest cas; per als vols del 24 de juny, per exemple, queden menys de 2 setmanes.
  • S'ha informat els passatgers de la cancel·lació del vol amb una antelació d'entre 2 setmanes i 7 dies respecte a l'hora de sortida prevista i, a més, se'ls ofereix un transport alternatiu que els permeti sortir amb no més d'hores d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista. A més, s'ha d'arribar a la destinació final amb menys de quatre hores de retard amb respecte a l'hora d'arribada prevista. El blog corporatiu de Ryanair entén que, dins del terme "transports alternatius", s'inclouen opcions com a tren, autobús, avió o lloguer de cotxes. És a dir, potser arribes a la teva destinació, però no necessàriament en un altre avió.
  • S'ha informat els passatgers amb menys de set dies d'antelació sobre la cancel·lació del vol, però se'ls ofereix prendre un altre vol que els permeti sortir amb no més d'una hora d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista. A més, s'ha d'arribar a la destinació final amb menys de dues hores respecte a l'arribada prevista.

Com reclamar els teus diners en cas de vol cancel·lat

És summament important que conservis sempre tota la documentació relacionada amb el vol, bitllet inclòs, perquè aquesta serà la teva gran ajuda perquè la teva reclamació a qualsevol companyia aèria (no només Ryanair) sigui vàlida. En el cas que Ryanair no contacti proactivament amb tu per compensar-te pels vols cancel·lats de la vaga de juny/juliol, o que no et convenci la seva solució, pots reclamar directament a la seva secció de la pàgina web oficial, o bé reclamar a organitzacions que defensen als consumidors.

Per exemple, l'Agència Catalana del Consum, a la seva secció sobre Transport Aeri, recomana que, després d'un mes sense resposta o de total desacord amb el que ofereix l'aerolínia, presentis una reclamació o bé a través del servei públic de consum del teu municipi o comarca, o bé a través del formulari web de l'Agència Catalana del Consum o de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). "Des de l'organisme públic de consum es tramitarà la seva reclamació mitjançant els mecanismes de resolució alternativa de conflictes, que són sistemes gratuïts i voluntaris per a ambdues parts." Si aquesta opció no dona el resultat satisfactori, no tindràs més remei que recórrer a la via judicial. Per a aquest tipus de casos, es recomana contactar amb algunes de les associacions de consumidors registrades a Catalunya.