Calma en la primera jornada de vaga total a l’aeroport de Barcelona-El Prat. Els controls han funcionat amb normalitat a primera hora del matí, després de la intervenció forçosa de la Guàrdia Civil. La presència del cos policial ha revertit els efectes de la vaga però no ha evitat altres problemes pels viatgers, com les cues a facturació. El veritable problema dels passatgers.

El trànsit del Prat en aquest primer dia de vaga indefinida dels treballadors de seguretat d’Eulen es preveu molt intens: 500 vols de sortida amb 91.800 passatgers a bord, unes xifres habituals en ple mes d’agost. Més preocupant és el fet que sigui dilluns, un dels dies de la setmana amb més moviments a l’aeroport barceloní.

Menys cues

Les cues, en contra de les previsions, han estat mínimes al llarg de tota la primera franja del matí. La presència de la Guàrdia Civil ha revertit els efectes de la vaga. Si el passat dilluns s’havien registrat diverses cues de més d’una hora pel matí, avui l’espera no ha sobrepassat els 38 minuts -el màxim segons Aena fins les 5h. Després, a partir de les 6h, l’espera del control ha estat inferior: entre 15 i 20 minuts d’espera.

Ahir per la tarda, els treballadors d’Eulen van tornar a rebutjar la proposta de mediació de la Generalitat, que els apujava el salari en 200 euros mensuals dividides en 12 pagues. La nova votació, que va deixar un no rotund sobre la taula, ha provocat que avui no s’hagi pogut evitar la vaga total. Davant d’això, el govern espanyol va decidir posar en marxa un dispositiu especial de la Guàrdia Civil per a minimitzar-ne els efectes.

“Jo només vull agafar l’avió”

El principal problema ha estat l’aparent falta de previsió d’algunes companyies aèries que, tot i haver vaga i una anticipació dels passatgers, no han avançat l’horari de facturació. És el cas de les principals aerolínies nord-americanes, American Airlines i United Airlines, que han estat les que més problemes han presentat als check-in. A primera hora del matí, s’han registrat cues que sobrepassaven l’hora d’espera, el que ha provocat l’enuig dels usuaris.

Tant American com United no han obert el servei de facturació fins passades les 7 del matí, el que ha provocat una acumulació important de passatgers. “Em preocupa perdre l’avió per aquesta cua”, explicava l’Adrià a la cua de United Airlines.

Aquest català es mostrava sorprès per l’espera, tot mentre el control funcionava amb normalitat. “Ja m’està bé que hi sigui la Guàrdia Civil. A mi m’és igual si hi són ells o els Mossos o Eulen. Jo només vull agafar l’avió”, explica. Ara bé, aquest passatger també es mostrava solidari amb el personal de seguretat, que avui treballen amb uns serveis mínims del 90%: “És vergonyós que una empresa pública com Aena contracti a una [Eulen] que paga una merda als seus treballadors”.

Com l'Adrià, en Charlie, un nord-americà que viatja de tornada a EUA, veu bé que s'hagi reforçat el control per a evitar problemes pels passatgers, tot i que ho considera com un "gir dràstic" del govern espanyol. En el seu cas, la crítica va dirigida a United per no haver evitar la cua a facturació. "Ens haurien d'haver avisat que podria passar això", argumenta.

Uns metres més enllà, es reprodueix la mateixa escena a American Airlines. Allà espera pacientment Lisa Cowan, que explica que, al contrari d'allò que preveia, "l'únic problema" que té és la facturació. Aquesta nord-americana, que viatja amb la família, assegura ser una ferma defensora de les vagues per reivindicar els drets laborals. "Crec que els treballadors s'han de poder defensar. Estic amb els sindicats".

L'extrem: 8 hores abans

Hi ha passatgers que, moguts pel neguit de la vaga total, han sortit encara amb més previsió. La María i l'Erika, mare i filla, que viatgen amb tota la família cap a Pereira, han vingut vuit hores abans i esperen des de les 8 del matí a la facturació d'Avianca. "Estem nervioses. Podrien haver obert el check-in abans, però obre quatre hores abans, com sempre", explica la filla que afegeix que, en cas de perdre el vol, "la companyia no se'n fa responsable".

L'Erika viu a Barcelona i assegura sentir "vergonya" per la situació al Prat. "La Guàrdia Civil podria haver vingut abans. No sé com el govern espanyol permet que l'aeroport porti 20 dies així", lamenta. "I a més, això passa a Barcelona, que és una icona mundial".

Com reclamar

En paral·lel a la primera jornada de vaga, les associacions en defensa del consumidor han sortit en defensa dels passatgers. El president l'Associació Espanyola d'Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport Aeri (ASETRA), Ignacio Rubio, ha subratllat en declaracions al mateix aeroport que les mesures implementades pel govern espanyol han funcionat correctament. Ara bé, critiquen que l'aeroport hagi estat en aquestes condicions "durant 24 dies". "Que les mesures hagin funcionat bé no treu que hi hagi hagut una demora en l'actuació", ha incidit.

Rubio ha explicat el procediment recomanat per a reclamar en el cas de ser un usuari afectat per la vaga. En primer lloc, cal dirigir-se a l'Agència Catalana de Consum o bé a l'ASETRA mateix per a reclamar formalment. Després, qui s'encarregarà de tramitar-ho serà el Ministeri de Foment perquè Eulen pugui fer front a les possibles indemnitzacions.