Un nou tema preocupa a moltes persones: la vaga de transport o de transportistes que comença el 14 novembre 2022. Què ha passat? A grans trets, els transportistes autònoms i associats a la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport han convocat una nova aturada indefinida per protestar per l'incompliment per part dels carregadors de la llei de costos, que prohibeix treballar a pèrdues. Segur que tens molts dubtes sobre això: quan comença aquesta vaga de transport i fins quan dura? Per què ha estat convocada, quins són els motius? A qui afecta? T'afecta a tu? Anem pas per pas!
Fins quan dura la vaga de transport 2022?
La vaga de transport 2022 començarà a les 00 h del pròxim dilluns 14 de novembre, és a dir, la mitjanit entre diumenge i dilluns. És de caràcter indefinit, de manera que no té una data fixada de finalització. Tot dependrà de les negociacions que es puguin dur a terme entre la plataforma de transportistes i el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana.
Vaga de transport 2022: qui la convoca?
La vaga de transport de novembre 2022 està convocada per la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport, entitat de representació minoritària que no està associada al Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), l'òrgan més gran de representació dels transportistes que també actua d'interlocutor amb el govern espanyol. De fet, la CNTC ha rebutjat sumar-se a la vaga, a diferència de la del març, quan sí que hi va participar. Tampoc hi participaran els sindicats d'UGT i CCOO.
Quins són els motius que ha provocat aquesta vaga de transportistes?
Els delegats de la plataforma van decidir la setmana passada aturar la seva activitat després d'analitzar la situació del sector i les mesures aprovades pel govern espanyol en consens amb les organitzacions majoritàries de transportistes després de la vaga del març. Aquestes incloïen una bonificació de 20 cèntims per litre de combustible, ajudes directes de 450 milions d'euros, la prohibició que els conductors facin la càrrega i descàrrega, els ajuts a l'abandonament de la professió o el reforçament de la inspecció de treball en el sector. També es va aprovar la llei de costos, que prohibeix als transportistes treballar a pèrdues, de manera que obliga als carregadors (clients dels transportistes) a pagar preus que, com a mínim, cobreixin els costos del servei.
Aquesta última llei és la principal font de conflicte. Des de la plataforma denuncien que els carregadors "l'incompleixen", ja que no cobreixen els costos que suposen els camions, i alhora han criticat la passivitat del Ministeri de Transports a l'hora de controlar i denunciar aquest incompliment.
Tanmateix, algunes fonts del sector del transport asseguren que l'objectiu real del president de la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport, Manolín Hernández, vinculat a Vox, és "aconseguir un seient" al Comitè Nacional del Transport, i des d'aquesta posició poder "torpedinar al govern espanyol". Denuncien que Hernández "fa molt que no té camions, i quan els tenia, no pagava", i que no estaria interessant en la defensa dels drets dels transportistes sinó més aviat en obtenir rèdits personals.
Vaga de transport de novembre 2022: a qui afecta? T'afecta?
La vaga de transport de novembre 2022 coincideix amb l'inici de la campanya de Black Friday i de Nadal, unes dates de gran consum i moviment de mercaderies. Amb tot, encara està per veure quina afectació tindrà i si aconseguirà bloquejar la cadena de subministrament.
En aquest sentit, la CEOE ha demanat al govern de Pedro Sánchez que intervinguin les forces de seguretat per tal de garantir la lliure circulació i que exigeixin les responsabilitats oportunes "als que actuïn de forma irresponsable i il·legal". Diverses associacions, com ara L'Associació de Treballadors Autònoms (ATA), la Confederació Espanyola de la Petita i Mitjana Empresa (Cepime) i empreses de restauració i de la cadena alimentària han demanat també que no es repeteixin els episodis violents, les coaccions i els talls de trànsit que es van viure durant l'aturada del març. Cal destacar que legalment la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport no pot organitzar piquets.