Un dels vaixells més famosos que ha atracat mai a la costa catalana és, se'ns dubte, el Moby Dada. Potser per aquest nom molta gent no sabrà de quin vaixell es tracta, però si es parla del vaixell dels piolins, segur que sí. Aquest vaixell, estil creuer, va estar atracat una temporada al Port de Barcelona i servia com a allotjament per a milers d'agents de policia espanyola i guàrdia civil que es van desplaçar a Catalunya amb motiu del referèndum de l'1 d'octubre de 2017. Doncs bé, ara, un empresari holandès està projectant a Eivissa l'atracament d'un creuer per allotjar treballadors, però d'àmbits molt diferents als que vivien al Moby Dada.
Hans van de Rakt, l'empresari, està pensant en un creuer per allotjar els treballadors que pateixen la falta d'habitatge a l'illa durant la temporada turística. La seva empresa, Business Hippie Club, es dedica a estudiar i promoure solucions imaginatives al problema de l'habitatge. Eivissa pateix un greu problema d'habitatge que obliga algunes famílies residents a abandonar l'illa tot i tenir la feina allà. La proliferació de l'habitatge turístic legal i il·legal i la compra de segones residències per part d'estrangers que només hi viuen uns mesos i les utilitzen com a negoci, expulsen les persones treballadores residents i impedeixen l'arribada de treballadors de temporada.
Una solució peculiar
Veient aquest problema, l'empresari holandès Hans van de Rakt, que fa dos anys que viu a Eivissa, ha trobat una solució peculiar "al problema del qual tothom parla i que els poders públics no són capaços de resoldre": un creuer-habitatge. Segons explica l'empresari a elDiario.es, el vaixell atracaria al port de l'illa i allotjaria 500 treballadors i treballadores en 300 habitacions d'entre una i tres places. A més, el vaixell comptaria amb serveis comuns de neteja, restaurant i gimnàs, entre d'altres. "Els treballadors necessiten un lloc decent per viure i no en tendes de campanya o en una habitació amb 10 persones més", explica Hans van de Rakt. “Millor tenir tots aquests treballadors en un lloc, com un creuer per controlar-h tot i tenir una infraestructura adequada com, per exemple, d'escombraries. És molt millor que tenir la gent vivint a qualsevol lloc per l'illa. Eivissa té un problema estructural amb l'habitatge”, explica.
A quin preu?
Aquest projecte, que encara s'està treballant, proposa preus de més de 700 euros per persona (sense comptar els serveis extra que oferiria el vaixell). "Si bé tot això encara està en estudi, intentarem fer-ho el més barat possible”, asseguren des de l'empresa, que afegeixen que ells no volen competir amb els hotels o apartaments. Per la seva banda, ni el Govern, ni l'Autoritat Portuària de les Balears (APB), ni el Consell d'Eivissa, ni l'Ajuntament de la capital saben res d'aquest projecte: “És el primer que en sentim”, expliquen al citat digital.