L'Aeroport del Prat podria augmentar la seva capacitat fins als 100 milions de viatgers sense necessitat de cap ampliació. Així ho indica un informe de l'Airport Regions Council de l'any 2020 encarregat per l'Ajuntament del Prat. Per assolir a aquesta xifra, l'ens proposa que les aerolínies augmentin l'ocupació dels avions més enllà del 83,51% del 2019 fins al 90% o 95% i que s'utilitzin avions més grans. A més, considera que Girona podria actuar com a aeroport "secundari", en la línia de grans capitals europees com París, Londres, Munic i Moscou.

Així, l'Informe d'Estratègies davant una situació de saturació de l'Aeroport Barcelona-El Prat que ha avançat Nació Digital i al qual ha tingut accés l'ACN conclou que la necessitat d'ampliar l'aeroport del Prat no és tan urgent com indica Aena. De fet, estableix que augmentant l'ocupació de les aeronaus en un 90% es podrien aconseguir fins a 1,8 milions de passatgers, un 3,5% més que el 2019, i un 6,64% més, fins als 3,5 milions, si el factor d'ocupació s'eleva fins al 95%.

L'organisme conclou que l'aeroport de la capital catalana té un "marge notable de creixement" en operacions i passatgers sense necessitat que la tercera pista s'allargui i insisteix que s'aprofiti el de Girona. Admet que operar en hores vall, renovar les flotes, ajustar les operatives internes i fer-ho des d'un aeroport secundari pot reportar "menys beneficis" a Aena i a les aerolínies. No obstat això, considera que són situacions que s'han donat en altres regions europees i no per això "cap aeroport ha deixat de generar beneficis" ni cap gran aeorolínia comercial ha entrat en pèrdues per aquests motius.

Avions més grans podrien augmentar l'ocupació en un 59%

En canvi, mantenint l'ocupació, però fent servir aparells més grans, s'aconseguirien 7,5 milions més de passatgers, un més 4,23% que el 2019. Omplint-los fins al 90% la xifra augmentaria fins als 10,5 milions, fet que suposaria un increment del 19,92%. Amb un factor d'ocupació del 95%, l'augment seria de 13,2 milions de viatgers, un 25,14% més. D'altra banda, també suggereix repartir les operacions al llarg del dia i no concentrar-les a primera hora del matí i a última del vespre, un escenari que en el millor dels casos –amb flotes maximitzades i ocupades al 95%- aconseguiria sumar 31,2 milions de viatgers, un 59,37% més que les xifres del 2019. 

L'informe encarregat per l'Ajuntament del Prat de Llobregat el 2020 treballa amb dades del 2019 de diferents aerolínies i tenint en compte el tipus d'aeronau que utilitzen, amb una ràtio mitjana d'ocupació de 83,51%. L'entitat dibuixa diferents escenaris amb ocupacions més elevades amb el mateix nombre d'aeronaus, fins al 90% i 95%, o d'altres més grans, ocupades fins al 95%.

Amb tot, l'estudi treballa comptant que la capacitat màxima tècnica és de 82 operacions cada hora davant les 90 operacions que apunta Aena i que, segons l'Airport Regions Council, no són viables. Segons argumenta, ni a Londres Heathrow, el que té més demanda del món, arriba a un màxim de 87 operacions acumulant un nivell alt de retard i funcionant amb dues pistes paral·leles de 3,9 i 3,6 quilòmetres.

11 milions de viatgers a Girona

Un altre dels eixos de l'estudi situa l'aeroport de Girona com a complementari del de l'Aeroport el Prat i considera que podria acollir fins a 11 milions de passatgers sense haver-hi de fer cap inversió addicional. En aquest sentit, recorda que les instal·lacions de Vilobí d'Onyar ja van actuar com a aeroport secundari quan Ryanair hi tenia una major activitat, convertint Barcelona en "l'única ciutat espanyola servida per dos aeroports".

Un altre argument a favor que exposa és que el trasllat amb el centre de Barcelona quan hi hagi alta velocitat seria de 30 minuts, un temps "homologable" al d'altres capitals europees que treballen amb dos aeroports. "Es posa en evidència que el temps previst des de l'aeroport de Girona al centre de Barcelona és similar –i en molts casos inclús menor- no només dels aeroports secundaris sinó principals", subratlla. Cita, per exemple els caos de Roma Fiumicino, Munic Josef Strauss, Moscou Sheremetyevo, Milà Malpensa o Atenes Eleftherios.

 

Imatge principal, control de passaports del Prat / Aena