Aquest dilluns arrenca la negociació dels vigilants de seguretat de l'aeroport del Prat amb l'empresa per tal d'evitar una vaga indefinida prevista a partir d'aquest dijous, 10 d'agost, en ple pic de vacances. La reunió comptarà amb la mediació del Departament de Treball. Els treballadors dels controls reclamen a l'empresa I-Sec—adjudicatària del servei des del novembre— més personal, que garanteixi els descansos de 10 minuts i aparcament gratuït. La plantilla està formada per unes 500 persones que han fet 20.000 hores extres en els últims quatre mesos, segons ha denunciat CSIF, un dels sindicats convocants, a l'ACN. L'aturada convocada pels vigilants es farà de dijous a dilluns de 4:00 a 7:00 hores de la matinada, de 9:00 a 11:00 hores, i de 16:00 a 18:00 hores.
✈️ Aquests són els serveis mínims per a la vaga de vigilants de l'aeroport de Barcelona
Demandes dels vigilants
Els vigilants de seguretat han reclamat a l'empresa que compleixi els acords anteriors i que incrementi la plantilla, sobretot en el cas de les dones. Encara que és obligatori que en cada filtre de seguretat hi hagi un home i una dona com a mínim, actualment la taxa d'ocupació femenina és del 35%. Aquesta inferioritat numèrica que obliga les treballadores a fer les inspeccions en més d'un arc de seguretat a l'hora. "Les dones han de treballar el doble que els homes", ha dit José Fidel Gómez, portaveu del sindicat CSIF. Una altra de les reclamacions que fan els treballadors del Prat és percebre un plus d'idiomes que reconegui el fet que tots els empleats estan obligats a dominar l'anglès. A més, els treballadors demanen tenir plaça de pàrquing i no hagin de gastar-se 440 euros l'any en estacionar els seus vehicles. "Per anar a treballar hem de pagar. El que ha de fer l'empresa és contractar una parcel·la d'Aena per aparcar", ha afegit.
Conflictes laborals del servei de seguretat
Els treballadors de seguretat de l'aeroport de Barcelona encadena conflictes laborals des de fa anys, en concret, per la manca de personal i les condicions precàries en les quals treballen els vigilants. L'any 2017— quan l'empresa adjudicatària era Eulen— els problemes es van allargar durant tot l'estiu. El col·lapse de la infraestructura barcelonina va obligar l'Estat a decretar un Laude, és a dir, un acord d'obligat compliment per garantir el servei. Aquest pacte dictat a finals d'agost per un mediador incloïa una pujada salarial de 200 euros mensuals i un relleu de 25 treballadors que s'aniran alternant en les franges de màxima afluència. El plus econòmic es va traslladar al conveni estatal de vigilants de seguretat. Aquesta mesura va solucionar el conflicte fins a l'estiu del 2019, quan la càrrega a l'aeroport barceloní es va disparar per l'increment del trànsit aeri sense que hi hagués un reforç de plantilla. Els treballadors van estar de vaga durant més d'un any i mig amb uns serveis mínims del 90% i que es va acabar el novembre del 2022, quan va entrar en joc l'actual empresa que ofereix el servei, I-sec.
La plantilla està formada per unes 500 persones que han fet 20.000 hores extres en els últims quatre mesos. La càrrega de feina ha provocat que els índexs de baixa estiguin "disparats" en comparació amb altres infraestructures, segons el representant de CSIF. "La gent viu allà. Les jornades s'allarguen 12 hores i es treballa 17 dies seguits", ha dit.
Denúncies a Inspecció de Treball
La plantilla dels vigilants han presentat denúncies a Inspecció de Treball, en les quals proposen sancionar a Aena, ja que consideren que s'està desentenent del cas, i a I-Sec Trablisa per incomplir la normativa. L'organisme ha proposat obrir un expedient d'infracció contra l'operador públic per incomplir la prevenció de riscos dels vigilants de seguretat de la terminal 2, on ha detectat "risc mitjà de posicions forçades" i "risc de manipulació manual de càrregues que pot arribar a no ser acceptable", manipulant safates de pes superior a 17 quilos. Preguntat per l'ACN, Aena ha detallat que la problemàtica tracta de l'adequació d'uns carretons per al moviment de safates a la zona d'inspecció del filtre de seguretat, "que ja s'ha atès".