Un canvi d'algorisme de Google ha augmentat un 18% la visibilitat del contingut en català al cercador, segons un estudi de la Fundació.cat i l'Aliança per la Presència Digital del Català. L'informe ha determinat que una modificació en la fórmula del programari ha revertit la tendència a la baixa de la visibilitat del català a internet, que no parava de caure des del tercer trimestre del 2022. La millora de l'algorisme es va produir l'agost del 2023 i la companyia va justificar el canvi assegurant que el nou sistema interpretava de manera més precisa les intencions dels usuaris. Per la seva banda, Aliança va formalitzar una queixa d'urgència a Google després de detectar en un estudi que el català quedava ensorrat en les recerques molt per sota de la posició que li corresponia per nombre de parlants. L'entitat va reportar també les queixes de centenars d'internautes que denunciaven una pèrdua considerable de visibilitat en els resultats de cerca web fins i tot quan l’entorn de navegació de l’usuari estava configurat per donar preferència al contingut en català. El pes relatiu del català ha passat del 34% el març del 2022 al 52% després de l'actualització.
La visibilitat del català, en caiguda lliure des de finals del 2022
Segons l’estudi elaborat per Aliança per la Presència Digital del Català, el pes relatiu del contingut en català en les visites procedents del cercador web de Google va caure per sota del 34% el tercer trimestre del 2022 i es va mantenir així durant gairebé vuit mesos del 2023. Això significa una forta davallada del català a Google, tenint en compte que partia del 41% durant els 11 primers mesos del 2021. L'estudi va determinar, a més, que dos de cada tres llocs web estudiats havia perdut trànsit en català, i que en el 80% dels casos aquesta pèrdua havia repercutit positivament en la versió en castellà.
El trànsit en català s'estabilitza al votant del 46%
Després que el cercador apliqués el canvi d'algorisme a finals d'agost del 2023, el pes relatiu al català es va disparar 18 punts percentuals arribant al 52%, una xifra sense precedents. Les dades més recents de l'entitat apunten que el trànsit en català s’ha estabilitzat al voltant del 46%, una xifra que representa una millora de 12 punts percentuals respecte als pitjors moments de la crisi de visibilitat.
Per dur a terme l'anàlisi, s'ha estudiat el trànsit d'uns 600 dominis i subdominis multilingües. Els seus impulsors tenen previst actualitzar la investigació en un termini de 6 mesos per analitzar la tendència després de l'actualització de Google del passat mes de març. L'Aliança per la Presència Digital del Català va néixer per vigilar de prop la visibilitat del contingut web en català. La plataforma l'integren una desena d'entitats de la societat civil.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!