Els accidents mortals a les carreteres són un gran maldecap per als governs de tots els països. Aproximar-se a una xifra de víctimes mortals el més a prop a zero és un dels objectius primordials de qualsevol executiu d'un país. Austràlia s'hi ha posat fil a l'agulla i ha portat a terme una pràctica innovadora per intentar reduir els accidents i la mortalitat a les carreteres d'aquest país oceànic. La solució que han presentat és pintar la línia contínua o la doble contínua amb pintura fluorescent, així com les línies dels carrils que delimiten amb l'exterior de les carreteres. A través d'aquesta mesura, doncs, el govern d'Austràlia pretén elevar la seguretat a les vies del país.
La clau d'aquesta acció és que en tenir una brillantor originada per la fluorescència, fenomen pel qual certes substàncies tenen la propietat d'absorbir energia i emmagatzemar-la per emetre-la posteriorment en forma de radiació, les ratlles de l'asfalt faran que els conductors vegin millor el camí i, alhora, millorarà significativament el temps de reacció. A més de l'ús viari, l'empresa que desenvolupa aquesta pintura fotoluminescent i termoplàstica, afirma que la tecnologia és un producte excel·lent per a voreres, vies ciclistes, rampes i moltes altres aplicacions.
Altres tractaments innovadors
La pintura fluorescent és un dels tres tractaments innovadors que s'utilitzaran al programa a 70 ubicacions de la regió de Victòria, a Austràlia. Els altres dos tractaments que el govern australià ha impulsat són, d'una banda, la pavimentació tàctil LED que canvia de color entre vermell i verd amb els semàfors, proporcionant una senyal clara per als vianants sobre quan és segur travessar la carretera. Per l'altra banda, els senyals viaris d'alta reflectivitat, gràcies a les boles petites de vidre més gruixudes i el termoplàstic que s'afegeix a la pintura, fent que les marques de línia a la carretera siguin més definides i més fàcils de seguir pels automobilistes, especialment quan circulen per carreteres desconegudes amb condicions de poca visibilitat. En total, s'hi han destinat 4 milions de dòlars australians per a la seva aplicació, com a part d'una assignació més gran de 245 milions de dòlars australians per al programa de seguretat viària de l'estat.
L'entitat Regional Roads Victoria diu que el projecte es va iniciar seguint estadístiques "preocupants". Les col·lisions frontals i fora de la carretera van ser el tipus d'accidents més freqüent a l'estat de Victòria el 2015, responsables del 40% de les morts a la carretera i de les ferides greus d'aquest estat australià. "Una anàlisi dels accidents mostra que, entre gener de 2015 i desembre de 2019, gairebé la meitat de les morts registrades a les carreteres de Victòria es van produir en carreteres amb altes velocitats entre 100 km/h i 110 km/h", anuncia l'entitat. "Aquestes carreteres representen un petit percentatge de la xarxa total de carreteres de Victòria, però estan molt sobrerepresentades en termes d'accidents mortals i ferits greus", sentencien.