S'acosta el final? Els científics que segueixen de prop l'evolució del volcà de La Palma han observat signes d'esgotament en les aportacions de magma a més profunditat, així com la lava que està sortint en aquests moments té un origen més superficial. La portaveu del comitè científic del Pla d'Emergència Volcànica de Canàries (Pevolca), Carmen López, ha explicat aquest dilluns que totes les dades observables apunten al fet que el sistema de realimentació "està afluixant" i els reservoris "es van fent menors". Es refereix a dades com la composició química del plomall, sismicitat i deformació del terreny.
López ha detallat que les observacions "concorden que la part més profunda del volcà està sent menys activa i té menys capacitat de nodrir de magma, d'alimentar l'erupció per més temps". Un d'aquests indicis és la tendència descendent en la relació carboni/sofre del plomall, l'última mesura del qual mostra una taxa de diòxid de sofre d'entre 16.600 i 23.100 tones diàries. A més, la sismicitat i el senyal de tremolor volcànic són "baixos", alhora que hi ha una tendència descendent en la deformació del terreny.
Sense prediccions sobre el fi de l'erupció
Malgrat tot això, no es pot dir que s'acosti el final. La portaveu del comitè científic del Pevolca ha assenyalat que "cal esperar un temps" perquè aquests paràmetres d'estabilitat es converteixin en tendència i permetin preveure que el final de l'erupció està més a prop. Així, ha recordat que fa pocs dies es va registrar una deformació del sòl a prop dels focus eruptius, així com sismes intensos que inviten a "ser cautes".
Francisco Prieto, de la direcció tècnica del Pevolca, ha coincidit en el fet que tots els components són descendents, malgrat que paràmetres com la deformació i l'emissió de gasos poden registrar alguns pics diaris. Això porta els científics a sospitar un canvi de tendència en el procés eruptiu, tot i que encara és aviat per fer prediccions.
Continuïtat del transport aeri
Aquest dilluns els alisis continuen bufant de manera intensa durant el dia, la qual cosa afavorirà el desviament a l'oest del plomall de cendres i gasos (que té una altura d'uns 2.500 metres en disposició sud-oest). L'escenari és favorable per a l'operativitat aeronàutica, que és precisament el que preocupa el Cabildo de La Palma. Concretament, a l'executiu insular estan preocupats per la continuïtat del transport aeri, motiu el qual el vicepresident Borja Perdomo ha demanat a les companyies aèries que mantinguin les connexions amb l'illa i que resulten necessàries per a la seva recuperació econòmica.
Perdomo ha fet aquesta petició durant la visita de la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, la catalana Raquel Sánchez, que ha destacat la intenció del seu departament de declarar el transport marítim entre La Palma i la península com a obligació de servei públic. Així mateix, Sánchez ha insistit que no s'escatimaran recursos per a la recuperació econòmica de l'illa. Amb la visita de la ministra també s'han començat a entregar els primers habitatges a les persones afectades, alhora que s'ha començat a planificar com recuperar els 64 quilòmetres de carreteres que ha deixat part de l'illa incomunicada.