Els tripulants de cabina de Ryanair i EasyJet tornen a coincidir en una nova jornada de vaga a tota Espanya. La companyia EasyJet reprèn les jornades de vaga aquest divendres, que s'allargaran durant 6 dies més, convocades pels sindicats USO i Sitcpla. Fins a les nou del matí ja s'han registrat la cancel·lació de vuit vols de Ryanair i de dos més d'EasyJet l'aeroport del Prat, segons han informat fonts sindicals. Els vols que no s'operaran per part de Ryanair són entre Barcelona i Bordeus, Milà Bèrgam, Roma Fiumicino i Palma i viceversa. A hores d'ara, en el conjunt de l'Estat la companyia irlandesa ja ha anul·lat 22 vols. Per la seva banda, EasyJet, ha suspès quatre vols a tot l'Estat, dos d'ells tenien connexió entre Barcelona i Ginebra, i viceversa.
Pel que fa als retards, Ryanair n'acumula 31 a tot l'Estat des de l'inici de la jornada i fins a les nou del matí, dels quals nou corresponen al Prat, concretament quatre sortides i cinc arribades. De moment, a Girona, s'ha registrat el retard en una arribada i normalitat en les sortides. EasyJet ha registrat 15 retards a tota Espanya, sis dels quals a l'Aeroport del Prat.
Decepció dels sindicats
Les jornades de vaga d'ambdues companyies coincideixen en aquest segon cap de setmana de juliol. Ryanair va reprendre les jornades de vaga aquest dimarts i es mantindran del 18 al 21 de juliol i del 25 al 28 de juliol, en plena 'operació sortida'. EasyJet, per la seva banda, té organitzades jornades de vaga per als dies 15, 16, 17, 29, 30 i 31 de juliol, amb una durada de 24 hores, per a les bases que té l'aerolínia a Espanya, en els aeroports de Barcelona-El Prat, Màlaga i Palma, que compten amb sis, set i cinc avions, respectivament. A més, el sindicat USO ha denunciat que Ryanair ha acomiadat una altra treballadora arran de la vaga i que ja són vuit els tripulants de cabina afectats.
La vaga en easyJet és conseqüència del desbloqueig de la negociació del II Conveni Col·lectiu, en el qual el sindicat demana un augment d'un 40% del salari base, el qual se li hauria de sumar el complement en funció del nombre d'hores de vols. L'aerolínia es va mostrar "decebuda" amb la convocatòria de les nou jornades i va prometre operar el seu programa complet, així com va assegurar als clients que faran tot el possible "per minimitzar qualsevol interrupció". El secretari general d'USO a easyJet Màlaga, Miguel Galán, va detallar que, actualment, els tripulants d'EasyJet a Espanya tenen un salari base de 950 euros, que representen uns 850 euros menys que el salari base de França o Alemanya, "fregant el salari mínim interprofessional". Entre les mesures que reivindica USO per al nou conveni es troben: l'increment del salari base, incloure el pagament de complement per antiguitat, un increment salarial segons l'IPC, retribució de les hores de formació, així com l'abonament dels costos de manutenció dels tripulants en els "cursos de refresc" fora del territori nacional.
Congelació salarial
La decisió d'EasyJet és ferma, segons ha informat USO la companyia manté la seva decisió de no apujar el sou als tripulants de cabina espanyols aquest any, després de les reunions entre sindicat i empresa per desbloquejar la negociació del conveni. Galán va explicar que es van reunir dilluns passat amb el director general de la companyia a Espanya, Javier Gándara, però que no van avançar res amb ell, encara que, es va comprometre a traslladar les peticions del sindicat als negociadors. "Havien de respondre a les nostres propostes de la setmana anterior en la taula negociadora. La resposta va ser que mantenien la seva última oferta com a única i final, suposant una pujada de 0 euros en 2022 per als seus treballadors, amb una inflació ja superior al 10%", va detallar Galán.