Correus, el servei postal d'Espanya, va llançar una campanya de segells contra el racisme coincidint amb el primer aniversari de la mort de Goerge Floyd als EUA. La idea, però, ha rebut moltes crítiques, una d'elles, des del diari nord-americà The Washington Post, que ha explicat per què una idea amb bona intenció ha esdevingut una pífia "racista". 

L'empresa va crear segells del color de diferents tonalitats de pell, la qüestió és que, com més fosc fos el segell, més econòmic era el seu preu. D'aquesta manera, un segell negre val 70 cèntims a la botiga en línia de la companyia, mentre que un segell amb el color més clar té molt més valor, costa 1,60 euros. Per tant, per fer un enviament caldrà utilitzar més segells negres que blancs tal com van explicar des de Correus en un comunicat "cada carta i cada enviament esdevindran un reflex de la desigualtat creada pel racisme". 

 

TITULAR ARTICULO CORREOS RACISMOL'article, amb el titular "El servei postal espanyol introdueix segells amb el to de la pell per a lluitar contra el racisme, i fa que el més blanc sigui el més valuós", està firmat per Rick Noack 

Campanyes dissenyades "per gent blanca"

Segons The Washington Post, "els crítics diuen que la campanya reflecteix la sordesa i la falta de diversitat en les grans empreses espanyoles". 

A l'article destaquen l'opinió de l'autor de Què fa un negre com tu en un lloc com aquest?, un llibre recentment publicat sobre el racisme a Espanya, Moha Gerehou, qui va assegurar que la intenció "era bona" però que "no és casualitat que una campanya antiracista benintencionada hagi acabat enviant un missatge racista".

"Aquest tipus de campanyes a Espanya, va explicar Gerehou, solen estar dissenyades majoritàriament per gent blanca perquè les grans empreses estan endarrerides en la diversificació de les seves plantilles", continuen a l'article, "van passar de  416 en 2016 a 515 fa dos anys". 

 

ARTICULO CORREOS RACISMO

Fragment de l'article de The Washington Post

El racisme arran dels fets a Ceuta

Correus ha col·laborat amb SOS Racisme, una federació d'organitzacions no governamentals espanyoles contra el racisme, que va explicar que la intenció de la campanya era fer visible aquesta realitat [de la discriminació racial]", i amb l'activista i raper El Chojín.

D'altra banda, l'article també parla de "les dramàtiques escenes viscudes aquest mes en l'enclavament espanyol de Ceuta, en les quals milers d'immigrants intentaven desesperadament arribar a territori de la Unió Europea des del veí Marroc". En aquest sentit, han afegit també el testimoni de la federació, on es destaca que, les tendències racistes es veuen "cada dia al Mediterrani, en els creixents discursos xenòfobs que s'estan imposant a Europa". 

Reconeixen també que "en els últims anys, Correus s'ha implicat en diverses ocasions en causes socials, i fins ara havia aconseguit evitar la polèmica malgrat la tendència liberal de les campanyes en un país de majoria catòlica".

"L'any passat, l'empresa va celebrar el Mes de l'Orgull llançant un segell amb els colors de la bandera de l'arc de Sant Martí. En 2019, va llançar una col·lecció de segells que reflecteix les veus de discòrdia i protesta de milers de joves que lluiten pel medi ambient, com va anunciar en el seu moment", conclouen.  

 

Imatge principal, campanya Esquality Stamps de Correus / Correus