Els conductors catalanoparlants que disposin d’un vehicle BYD podran veure en el seu idioma els menús d’ús del sistema d’infoentreteniment, que inclou les funcions d'assistència a la conducció, càrrega de bateria, diagnòstic i reproducció multimèdia tant en la pantalla central com en la del tauler d'instruments. BYD (Build Your Dreams) és la firma de cotxes més venuda a la Xina i la segona del món en vehicles elèctrics, i ha tingut un desembarcament impressionant al mercat espanyol des que es van començar a comercialitzar en març del 2023, amb un creixement del 999% en matriculacions durant els primers set mesos del 2024 comparat amb el mateix període de l’any anterior. La incorporació del català en els vehicles de BYD ha estat un èxit de l’Aliança per la Presència Digital del Català, que encoratja a altres fabricants xinesos a seguir-ne l’exemple.
Traducció supervisada
Així, el català serà present en el menú de llengües que es poden escollir en el sistema d’informació i entreteniment a bord. Aquesta incorporació ja és visible en els cotxes BYD basats en la seva plataforma e-Platform 3.0, inclós el popular SUV familiar Seal. L'Aliança per la Presència Digital del Català valora la feina dels professionals de BYD que han traduït els menús al català, que ha estat revisada pels especialistes de Softcatalà, i han elaborat un informe detallat amb suggeriments de correcció i millora que l'Aliança ha fet arribar a BYD, conscients que sovint és difícil encertar el context d'una traducció. L'empresa ha agraït aquests suggeriments i ha confirmat que el seu equip de producte multilingüe hi donarà prioritat en la planificació, de cara a aplicar-los en pròximes actualitzacions del programari.
Les iniciatives de l’Aliança
Softcatalà és una de les onze entitats que formen part de la coalició Aliança per la Presència Digital del Català, juntament amb Acció Cultural del País Valencià, Amical Wikimedia, Associació de SEO en Català, Fundació .cat, Institut d’Estudis Catalans, Institut Ramon Llull, Obra Cultural Balear, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua i WICCAC. Nascuda a la primavera del 2023, aquesta aliança combina els recursos d’aquestes entitats, coneixements i capacitat de mobilització en favor de promoure la presència de la llengua catalana en l’entorn digital. L’Aliança també té com a àmbits d’intervenció les plataformes audiovisuals, els assistents de veu, les aplicacions mòbils, l’automoció, els electrodomèstics, les xarxes socials i els algorismes d’intel·ligència artificial. Albert Cuesta, de la Fundació .cat i coordinador de l’Aliança, valora molt positivament la iniciativa de BYD, que la situa com a segona marca del mercat en adoptar la llengua catalana després del precedent de Tesla. "Confiem que serveixi d'estímul a altres marques d'automoció, en especial les que tenen instal·lacions de fabricació en els territoris de parla catalana".
Líders en mobilitat sostenible
Actualment, BYD ofereix una gamma variada de models elèctrics. Els models que utilitzen la plataforma e-Platform 3.0, que és la base tecnològica per als vehicles elèctrics més recents, són el BYD Atto 3, BYD Seagull, BYD Dolphin i BYD Seal, i particularment aquest SUV familiar en la versió i-U híbrid endollable. BYD és líder en tecnologia de mobilitat sostenible, enfocant la seva producció als vehicles elèctrics i bateries de LFP, que utilitzen fosfat de ferro i liti (LFP) com a material catòdic, i garanteixen un nivell de seguretat excepcional, sense comprometre l’autonomia i la potència.
La marca també ha comunicat a l’Aliança que durant l'any 2025 inclourà el català en la seva plataforma de cotxes D100F, abastant així encara més models. L'empresa ha traslladat a l'Aliança que les funcions de veu intel·ligent, les aplicacions mòbils i la pàgina web estan afegint contínuament nous idiomes, en funció de la qualitat de la llengua, la situació del mercat i els comentaris dels usuaris.