El trànsit s'ha reduït un 2,4% a l'interior de Barcelona aquest dimecres al matí, primer dia laborable amb activitat a les escoles de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), mesura que s'aplica sense multes fins a l'1 d'abril; ha baixat un 0,8% als accessos a la ciutat i un 1,8% a les rondes, si es compara amb la mitjana mensual del novembre passat (la més propera disponible). Són dades facilitades pel regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia.

En comparació amb el mateix dia de l'any passat, el volum de vehicles no ha disminuït, ha reconegut Badia, que ha insistit que el trànsit pot variar molt en dies concrets segons diverses circumstàncies i que per això els equips tècnics treballaran amb mitjanes mensuals. Un comitè d'experts sanitaris i científics avaluarà l'efectivitat de la ZBE amb el doble encàrrec de mesurar la millora de la qualitat de l'aire i l'impacte en la salut dels veïns.

D'altra banda, segons dades facilitades per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), s'han registrat de moment 5.635 usuaris amb cotxes sense distintiu per aconseguir autoritzacions per circular per la Zona de Baixes Emissions, 600 de nous en els darrers cinc dies. D'aquests, 4.429 són per autoritzacions diàries (un màxim de deu a l'any) i 1.165 de mobilitat reduïda.

ACN

El regidor d'Emergència Climàtica ha demanat cautela a l'hora d'analitzar les primeres dades de trànsit des que els vehicles més contaminants no poden entrar a l'entorn de Barcelona en dies laborables. El primer dia de la Zona de Baixes Emissions, el 2 de gener, el trànsit va baixar un 11% a l'interior de Barcelona; un 15%, als accessos i un 12%, a les rondes, si es comparava amb el 23 de desembre passat, un dia considerat similar.

Aquest dimecres, quan l'activitat a la ciutat ha anat recuperant la normalitat després de les festes de Nadal, sobretot pel retorn dels infants a les aules, el trànsit ha variat lleugerament, segons les dades facilitades corresponents a la franja horària entre les 7 i les 10 del matí.

Badia ha assenyalat que és "molt prematur" saber l'impacte que tindrà la mesura i que ara com ara estan "a l'expectativa". Un dels principals motius és que durant els tres primers mesos de la posada en marxa de la ZBE s'adverteix els conductors que entren a Barcelona amb un dels vehicles no permesos, però encara no se'ls multa. "Ens falta saber quanta gent s'està esperant a l'últim dia", ha al·legat el regidor, que ha afegit altres incògnites: "També ens interessa saber els canvis en la mobilitat, persones que passaran al transport públic o que es canviaran el vehicle".

Prop de 6.000 persones han decidit desballestar fins ara el seu cotxe sense etiqueta ambiental a canvi de transport gratuït il·limitat durant tres anys. Aquesta resposta ha sorprès positivament els responsables de l'Ajuntament i l'AMB, sobretot perquè no és de les mesures més conegudes, ha dit Badia.