0 pantalles fins als 6 anys i etiquetat advertint dels riscos per a la salut. El comitè de 50 experts nomenats el mes de gener pel govern espanyol per analitzar l'impacte de les tecnologies en els menors i dissenyar un pla que els protegeixi dels riscos d'internet ja ha elaborat un full de ruta amb les propostes per protegir la infància de l'ús de les pantalles i de l'entorn digital. El País avança aquest dimarts alguna de les recomanacions, com no exposar als menors de 3 anys a cap dispositiu digital i desaconsellar l'ús dels mòbils per als menys de 6 anys o prioritzar els telèfons sense accés a internet entre els 12 i els 16 anys. A més, proposa que els dispositius digitals que es comercialitzin a Espanya tinguin un etiquetatge per advertir els riscos que comporta el seu ús per a la seva salut, i dels possibles impactes de l'accés a continguts no apropiats en el desenvolupament dels menors. El document, que té gairebé 250 pàgines i analitza diversos estudis en els quals s'han basat els experts per elaborar les 107 propostes per a protegir els menors, s'espera que s'aprovi aquest dimarts al Consell de Ministres.
Limitació de les aplicacions en educació
Entre les recomanacions que s'inclouen a l'informe hi ha un apartat dedicat a "l'accés progressiu" dels menors als dispositius digitals en funció de la seva edat, on s'aconsella limitar l'ús en presència dels menors de 6 anys. L'objectiu de la mesura és "mantenir un contacte social, familiar o quan es determini per resolució judicial". Els experts indiquen que en els infants d'entre 6 i 12 anys han de prevaldre les activitats vivencials, com són les esportives, i l'ús de telèfons analògics. En cas que els adults decideixin facilitar un mòbil intel·ligent, recomanen utilitzar eines de control parental per poder monitorar el temps que s'hi dedica els continguts que es consumeixen, i restringir l'accés a les xarxes socials. Les recomanacions de l'OMS són clares: 0 pantalles als menors d'1 any i un màxim d'1 hora fins als 5 anys.
En relació amb l'educació, apunta que és necessari realitzar una "revisió contrastada de les eines i aplicacions utilitzades per determinar la seva aportació a la millora de l'aprenentatge segons criteri científic". Així com l'eliminació de jocs de les aplicacions educatives que estan relacionats amb "sistemes de gratificació immediata". Serà tasca dels centres educatius, establir dins del seu Pla Digital de Centre les noves regulacions. Actualment, en més de 1.200 escoles de l'estat espanyol, fan servir aplicacions com Innovamat, que inclou jocs amb estratègies de gratificació immediata per a l'aprenentatge de les matemàtiques. Els experts també apunten a la necessitat d'establir límits a la digitalització de l'ensenyament en funció de l'edat dels infants. Pel que fa a l'educació infantil, detallen que "no s'utilitzaran dispositius digitals individuals, encara que es permetrà l'ús d'eines didàctiques col·lectives sota la supervisió adequada del professorat, evitant l'ús de dispositius digitals en el tram de 0 a 3 anys". I en educació primària —dels 6 als 12 anys— "es prioritzarà l'ensenyament de manera analògica".
Etiquetatge amb els perills per a la salut
Els experts també contemplen una sèrie de mesures per a les empreses que comercialitzen els dispositius electrònics, com la inclusió d'un etiquetatge on s'adverteix dels principals perills que comporta l'ús dels dispositius digitals per a la salut. L'informe apunta que aquestes advertències haurien d'estar redactades en un llenguatge clar i accessible i haurien d'aparèixer a les pantalles a l'hora d'accedir a determinades aplicacions o plataformes en línia, advertint del risc per a la salut i el temps màxim d'ús recomanat.
L'informe també contempla altres mesures per als fabricants i productors, com incloure en els nous llançaments un informe sobre l'impacte en els menors i amb recomanacions per edats. També apunta la possibilitat d'establir una configuració des del "disseny i per defecte" de les mesures protectores per a menors per garantir "el mode de màxima seguretat", evitant així la publicitat comportamental, el seguiment en línia i les notificacions automàtiques quan no existeixi el consentiment exigit per la normativa.
Un problema de salut pública
En el vessant de la salut, els experts consideren que s'ha de declarar com un problema de salut públic, els trastorns i addiccions sense substància que se'n deriven de l'ús de la tecnologia en els menors i instaurar així "mesures de prevenció primària, secundària i terciària, atès que alguns efectes de la tecnologia sobre la salut poden ser reversibles, com l'impacte sobre el somni i la concentració, segons estudis en població adolescent". També incorpora l'ús de preguntes de cribratge sobre hàbits de consum de tecnologia, conductes problemàtiques i usos inadequats dels dispositius “en totes les consultes de salut a totes les edats". A més, la incorporació de programes d'actuació en salut mental que també incloguin el cribratge "de depressió, ansietat i ús de tecnologia" en les revisions d'atenció primària d'adolescents.