Coneixes algú que pateixi d'algun trastorn de l'espectre autista? Segons estimacions d'Autisme Europa, un 1% de la població espanyola viu amb un d'aquests trastorns (TEIA) i prova de superar cada dia les limitacions que pot comportar. Si considerem que, segons l'INE, Espanya té 48 milions d'habitants, aquest 1% equivaldria a unes 480.000 persones: a prop de mig milió.

 

La majoria de l'alumnat amb necessitats especials pateix aquest trastorn

La xifra implica, per exemple, que l'alumnat amb trastorns de l'espectre autista sigui el col·lectiu més nombrós (28,1%) d'entre l'alumnat amb necessitats especials. Supera el col·lectiu d'alumnes amb discapacitat intel·lectual (26,9%) i el d'alumnat amb trastorns de conducta (21,7%). Les dades procedeixen del Ministeri d'Educació i corresponen al curs 2021-2022, en el qual els alumnes amb trastorns de l'espectre autista van representar un 0,84% dels matriculats.

No sempre és una circumstància incapacitant

Els trastorns de l'espectre autista no són incapacitants en determinats graus i permeten als qui els pateixen (certa ajuda sempre sol ser necessària i aconsellable) portar una vida convencional. Dins dels qui pateixen TEIA, hi ha individus que poden viure sols amb mínimes dificultats i altres que presenten més necessitat de suport o, també, que presenten limitacions cognitives i motrius. Aquests últims casos són els mínims i responen a una petita part del que s'identifica amb TEIA de nivell III. Tasques com el maneig dels diners, les feines de casa o les relacions socials s'associen sovint a ansietat i estrès que es poden superar amb suport i entrenament. Tanmateix, convé tenir en compte que cada persona amb autisme és única i pot tenir necessitats i desafiaments diferents. Per tant, l'enfocament en el suport ha de ser individualitzat i adaptat a les necessitats de cada una d'elles. Les eines tecnològiques, molt sovint, ajuden les persones amb TEIA, ja que poden permetre augmentar les oportunitats d'aprenentatge i ampliar els coneixements mentre es generen noves maneres d'interacció, comunicació i inclusió social.