Unes 1200 de les 12000 gasolineres que operen actualment a Espanya estaria incorrent a data d'avui en pràctiques fraudulentes i deslleials envers la seva competència a fi de poder oferir carburants més econòmics als seus clients. La dada l'ha facilitat aquesta setmana Oblit Moraleda, presidenta de BP, durant la seva intervenció en el IX Fòrum d'Energia organitzat per El Economista. Aquestes pràctiques estarien vinculades amb el no-compliment per part dels proveïdors d'aquestes gasolineres de l'obligació d'incorporar a la seva oferta biocombustibles. Amb això, s'eludiria part del pagament de l'IVA, ja que els biocombustibles són més costosos.

 

Menor preu

Els biocombustibles, més cars que els combustibles convencionals, obliguen també quan s'adquireixen (per raó del seu preu) a pagar més IVA. Segons el parer de BP, aquests procediments generen una "distorsió en la competitivitat" que deixa en inferioritat de condicions a les companyies que s'ajusten a normativa. Avui, més del 80% de l'import que un consumidor paga per litre de carburant correspon a impostos i menys del 20% es vincula als costos de producció i adquisició de matèries primeres. També és freqüent que determinats proveïdors eludeixin els pagaments obligatoris a la Corporació de Reserves Estratègiques de Productes Petrolífers.

Perjudica el consumidor?

Aquestes pràctiques, a curt termini, no perjudiquen el consumidor, que pot omplir el dipòsit a preus més baixos en un moment en què els carburants superen els 1,5 euros per litre. A mitjà i llarg, destaca BP, sí pot fer-ho, perquè la recaptació fiscal disminueix i, en conseqüència, el Govern intentarà obtenir aquests recursos per altres vies. El volum del frau s'acostaria als 1000 milions d'euros a l'any. BP no és l'única petroliera que denuncia aquesta situació: Maarten Wetselaar, conseller delegat de Cepsa, qualifica el frau als carburants com un tipus de "crim organitzat" que està infiltrant-se "en un sector estratègic per a Espanya". Josu Jon Imaz, de Repsol, qualifica el frau de "massiu" i indica que amb l'IVA que l'Estat no ingressa "podrien construir-se deu hospitals a l'any". A Itàlia, per evitar el frau, l'IVA dels carburants es cobra als operadors en el mateix moment en què el combustible surt dels dipòsits per distribuir-se a les estacions de servei.