En 2024, o això diu almenys l'informe per a aquest any de S&P Global Mobility, es vendran 88,3 milions de turismes a tot el món. La xifra suposa un increment del 2,8% respecte a 2023. D'ells, i segons els experts en mobilitat de BloombergNEF, 16,7 milions (el 18,9%) seran vehicles elèctrics. És una bona notícia? Per als apòstols de la mobilitat sostenible, se suposa que sí, però hi ha un problema: la majoria d'aquests cotxes elèctrics es vendran a la Xina.
A Europa, només 4 de cada deu
El 60% d'aquestes vendes de cotxes elèctrics previstes tindrà lloc a la Xina i els mercats europeu i nord-americà s'alentiran. Per què? Perquè desapareixen incentius, perquè els preus de venda són molt elevats, perquè ningú no és capaç de dissipar plenament els dubtes certs que planteja la durabilitat de les bateries i perquè tampoc no existeix una xarxa de carregadors ràpids tan espessa com seria desitjable. A Espanya, a més, accedir als incentius que existeixen obliga, primer, a fer un acte de fe (es cobren mesos després de la compra i després d'avançar qui adquireix el cotxe l'equivalent a l'ajuda prevista) i, segon, a completar una confusa i complexa tramitació en solitari, perquè ningú als concessionaris no està autoritzat per ajudar). Per això, fa uns dies, Wayne Griffiths, conseller delegat de Seat i Cupra, repetia el que tothom sap: si volem igualar a Espanya el percentatge de venda d'elèctrics que lluen països com Portugal, el sistema d'ajuts ha de canviar.
I als Estats Units?
Allà, el més que previsible tornada de Donald Trump a la Casa Blanca pot, també, tenir un impacte negatiu sobre les vendes d'uns vehicles que, encara, no són capaços de presentar arguments prou sòlids com perquè a Occident el consumidor deixi de tenir el cotxe amb motor de combustió com a primera opció. Per què es venen millor a la Xina? Per preu: a la Xina, berlines compactes elèctriques de 4,60 metres de llarg i maleter de 500 litres amb motor de 160 CV i 415 km d'autonomia com el Cao Cao 60 es venen per l'equivalent en iuans a 16.000 euros. Sí, la marca Cao Cao és desconeguda aquí, però si es té en compte que els Cao Cao els fabrica el grup Geely, que acaba d'aliar-se amb Renault per crear Horse i fabricar motors en el que fins i tot fa res era la fàbrica Renault de Valladolid i caixes de canvi en la de Sevilla, està tot més clar.