Què és el teletreball? Durant la pandèmia, va ser una solució d'emergència i, amb la tornada|volta a la normalitat, es va convertir en una exigència dels treballadors que ho havien provat i no estimaven tornar a la situació anterior. Avui, és motiu de controvèrsia: mentre que al sector públic s'ha assentat com a dret adquirit, al sector privat són moltes les empreses que volen que desaparegui. Al sector TIC, es dona per fet que, d'aquí a un quart de segle (el 2050) almenys la meitat dels treballadors prestarà serveis de manera remota
Desconfiança entre els grans magnats
El teletreball, a més, és vist amb summa desconfiança per grans empresaris d'èxit com Elon Musk o Mark Zuckerberg, però el cert és que és precisament al sector TIC en el qual aquest sistema de prestació laboral és més present. Segons un estudi realitzat entre treballadors nord-americans del sector per Enterprise Management Associates, el 94% de les empreses TU han van detectar increments "permanents" del teletreball durant la pandèmia. En l'administració pública catalana, els treballadors tenen dret a sol·licitar fins a dos dies de teletreball per cada cinc.
Gairebé un 50%
Abans de la pandèmia, i dins del sector de les tecnologies de la comunicació, només treballava des de casa un 17% dels empleats. A data d'avui, es calcula que ho fa, totalment o parcialment, més d'un 40% dels empleats i el 2050 s'espera que ho faci un 49%. Aquestes xifres plantegen un desafiament, ja que no és el mateix donar suport al treball remot d'uns quants empleats que deixar suport a gairebé la meitat de la força laboral. Quina solució hi ha? Restringir el que els treballadors consideren un dret, especialment en sectors en els quals els professionals qualificats no abunden, sembla una mala solució. Invertir en dispositius perquè les videoconferències tinguin més qualitat, fer només les reunions imprescindibles i migrar a sistemes cloud sembla, a priori, una resposta molt millor.