La inflació i la pujada de costos energètics i de matèries primeres amenacen d'impactar més que negativament a la campanya de consum més gran|important de tot l'any, que no és cap altra que la de Nadal. Enmig d'aquesta tempesta gairebé perfecta, un altre nuvolot sotja al consum: l'impost al plàstic. La Federació d'Indústries Agroalimentàries i Begudes demana caserna|quarter al govern.

/uploads/s1/36/27/95/76/carne-supermercat-pixabay_15_630x420.jpeg
 

Impacte de 700 milions d'euros que, molt probablement, reacerá en els contribuents

Que l'anomenat imposat al plàstic anava a activar-se el gener de 2023 era una cosa ja sabuda, però l'inesperat és que, després dels últims alts i baixos experimentats per l'economia europea, Espanya queda com l'únic país de la UE en el qual els plans es mantindran i la taxa s'implantarà com estava previst. L'impacte, calculen les empreses agrupades en la Federació d'Indústries Agroalimentàries i Begudes (FIAB), rondarà els 700 milions d'euros i és més que probable que recaigui totalment o en part sobre els consumidors.

Quaranta i cinc cèntims per cada quilo de plàstic no reciclable

Al costat de|Juntament amb l'esmentada Federació, una dotzena d'organitzacions empresarials reclama des de fa mesos al Govern una moratòria en l'aplicació d'una taxa que, sens dubte, tindrà impacte a tota la cadena de producció. La FIAB exigeix un ajornament d'un any per a l'entrada en vigor i quantifica en 2.400 les empreses que podrien acabar tancant i en 25.000 els llocs|parades de trabjo que es perdrien. De moment, el govern calla, però el més greu del cas no és que els empresaris es queixin: la Comissió Europea, per boca del seu Comissari de Mercat Interior Thierry Breton ha proposat Sánchez i el seu Executiu que eliminin els punts "més ambiciosos" del Reial Decret d'Envasos, en el qual s'inclou el nou impost.