Per als que tenen 30 anys o menys, Google és una mica com Déu: és a tot arreu, i és (o sembla) omniscient. On cerques informació? A Google. Per arribar als llocs? Google Maps. Correu gratis? Gmail. Fins i tot ha donat lloc a un verb: quan busques informació a internet, alguns diuen que "googlegen". Però avui, que és el 25è aniversari del naixement de Google, podem recordar que hi va haver un temps en què això no era així. Hi va haver un temps en què hi havia diferents cercadors (i cap xarxa social), i a l'internet un es movia de forma diferent.
👓 El català recupera visibilitat a Google gràcies al canvi d'algoritme
Vegem com ha evolucionat la marca i el logo que va néixer un 27 de setembre de 1998, i que va transformar el món online!
25è aniversari del naixement de Google: l'ordre en el caos
Larry Page i Sergey Brin eren, el 1998, dos estudiants de postgrau de la Universitat de Stanford amb un projecte entre mans. La idea era organitzar l'immens cacau que hi havia amb la informació a internet. Perquè, és clar, en els primers anys d'internet, tothom creava informació (llocs web), però no hi havia llocs on trobar-la. Si no sabies que hi era allà, prèviament, no podies trobar-la.
Page i Brin no van ser els primers a pretendre organitzar internet. Primer es van posar de moda els directoris, on podies trobar pàgines per tema: motor, esport, notícies... després van anar apareixent cercadors com Yahoo! o un que, durant un temps, va ser dels més utilitzats a tot el món: Altavista, l'autèntic precursor de Google per estil de recerca i resultats. Però l'algoritme de recerca de Google, el PageRank que classificava les pàgines per importància, tot això va crear un producte que va demostrar ser el preferit pel públic.
De tots els vells cercadors, avui amb prou feines sobreviu Yahoo!. El monstre de Google s'ho ha menjat tot, i expandit la seva presència al correu electrònic amb Gmail, a la geolocalització amb Google Maps, a l'emmagatzemament digital i feina en línia amb Drive i Meet, i en resum tota una col·lecció de productes i serveis, gratuïts a canvi de regalar-los el tresor de les nostres dades, ja que Google sap avui més de nosaltres que nosaltres mateixos.
Per bé o per malament, Google és part de la història humana, i el 25è aniversari del naixement de Google és una data rellevant. I el seu propi logo mostra com ha canviat el món digital sota el seu comandament.
Evolució dels logos de Google fins al seu 25è aniversari
Fa dues i tres dècades, encara que us sorprengui, gairebé totes les tipografies d'internet tenien "gràcia" o serif. Tipografies com la Times New Roman eren l'estàndard, i això es reflectia en els logos d'empreses com Google. Aquest va ser el primer, el que es va veure el 27 de setembre de 1998:
L'any següent li van afegir una exclamació al darrere, que va tenir poc èxit, per la qual cosa a finals de 1999 van fer un redisseny molt més reeixit, que van utilitzar durant més d'una dècada, fins a 2010:
Aquest va ser el logo associat a la conquesta d'internet per part de Google, el logo que portaven quan van escombrar a Altavista, a Lycos, i a qualsevol altra empresa que desitgés posar ordre a internet amb un algoritme: l'algoritme de Google els clavava una pallissa a tots.
Tanmateix, per a 2010 l'internet ja era un lloc molt diferent d'una dècada enrere. El volum d'informació generat era ja exageradament gran, el creixement era exponencial, i quedava clar que l'optimització absoluta dels temps de càrrega de les pàgines eren primordials. Internet, per funcionar bé, havia de ser ràpida. Per això va començar entre totes les empreses del sector una tendència a simplificar... començant pels seus logos.
Si et fixes, en aquests primers logos de Google les lletres no només tenen serif: tenen volum, ombrejos. És un logo elaborat, amb el seu pes. A partir de 2010 es van dedicar a simplificar-lo, primer eliminant el volum i les ombres, després les vores definides...
...i finalment les gràcies o serifs, fins a deixar unes lletres simples, a base de pur color, el més esquemàtic i senzill possible:
Aquest és el logo amb què hem arribat al quart de segle. En el 25è aniversari del naixement de Google, coneixent el seu abast, tot el que sap sobre nosaltres, i com ha modelat la manera de veure el món, toca una reflexió sobre el seu poder. Per exemple, avui dia la supervivència de moltes empreses depèn de l'algoritme de Google. Existeixen milers de llocs de treball dedicats a bregar amb Google, des dels famosos SEO (especialistes en Search Engine Optimization, que es dediquen a millorar cada pàgina web per a Google les valori més i les posi en primeres posicions) fins a redactors web. Els mitjans de comunicació, la divulgació científica, tot està a les seves mans.
Així que en el 25è aniversari del naixement de Google la pregunta més distòpica que pots fer-te és: com seria avui el món sense Google? I, què passaria si desaparegués de sobte?