Què tres problemes llasten les vendes dels cotxes elèctrics? El primer, de difícil solució, té a veure amb els elevats preus a què es comercialitzen aquests vehicles i el segon i el tercer, amb la degradació progressiva que pateixen les bateries que els mouen i amb la insuficient xarxa de carregadors. El primer dels tres problemes podria solucionar-se ben aviat gràcies a fabricants com Volkswagen o MG i el segon, de la mà de tots els investigadors que treballen per aconseguir bateries més eficients. El més difícil de solucionar és el tercer i ho demostra una recent enquesta: el 79% dels propietaris de cotxes elèctrics recarrega a casa.

unnamed (5)
 

Solucions residencials

L'estudi l'ha elaborat ChargeUp Europe i evidencia un fet: les propietats privades individuals o col·lectives (la recàrrega privada) guanyen per golejada quan es pregunta als propietaris de cotxes elèctrics on carreguen bateries. Així, a Europa, la majoria de les recàrregues de vehicles elèctrics es realitzen en espais privats: la recàrrega residencial representa el 79%, seguida de la recàrrega en el lloc de treball amb un 15%. Les xifres de l'associació també mostren que el 2023 hi havia 5,7 milions de punts de recàrrega instal·lats en edificis residencials. Es estima que aquesta xifra augmentarà fins als 27,5 milions el 2030, però hi ha un problema: quan es tracta d'habitatges unifamiliars no hi ha problema, però les infraestructures elèctriques dels blocs de pisos no estan preparades per a una demanda massiva d'electricitat per carregar bateries de cotxe.

I a Espanya?

A Espanya, el 90% dels propietaris de vehicles elèctrics els carreguen a casa o a la feina, el que explica que la ràtio de vehicle i punt de càrrega sigui d'un 0,9 per a la càrrega privada a Espanya, situant-se entre els tres primers del món. "En el context actual, és essencial reconèixer que la infraestructura pública de recàrrega representa només un aspecte del panorama general. Una anàlisi equilibrada també ha de tenir en compte la revolució silenciosa de la recàrrega privada o semipública. Coneixent millor la dinàmica entre la recàrrega pública i privada, estarem en millors condicions per crear polítiques i estratègies que cobreixin les necessitats dels conductors de vehicles elèctrics a tot Europa", explica Daniel Schwedhelm, Director a Espanya de Vendes a Empreses de Monta, empresa especialitzada en solucions de recàrrega per a vehicles. La solució al tercer problema, sembla, és la privatització de la recàrrega.