Quins factors llasten la penetració del vehicle elèctric a Espanya? El primer, sens dubte, l'elevat preu d'aquest tipus de turismes; ja que, traient el MG4, és gairebé impossible trobar vehicles de mida mitjana per menys de 30.000 euros. Un altre factor dissuasiu és la ja coneguda degradació relativament ràpida de les bateries i la seva capacitat de càrrega, que deixa fora de combat fins i tot a vehicles de gamma alta en menys de quinze anys. Un altre, i potser el més fàcil de combatre, és l'escassa capil·laritat de la xarxa de carregadors. A tot Espanya n'hi ha 25.180 segons Anfac i hi ha, principalment, en cinc CCAA en: Catalunya, Andalusia, Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana i Castella i Lleó, que en concentren 16.000. A més, hi ha un altre problema: molts dels carregadors repartits per les carreteres nacionals no funcionen.
Gairebé 9.000 de fora de servei
Segons l'últim Baròmetre de l'Electromobilitat que edita Anfac. 8.869 dels gairebé 25.200 carregadors habilitats no funciona. La dada deixa Espanya només amb 16.000 carregadors actius per a 47,5 milions d'habitants. Sens dubte, el país es queda enrere en electromobilitat malgrat que el 2023 s'instal·lessin 2.400 nous punts d'accés públic. A Portugal, el 25% del parc mòbil privat és ja elèctric. Si aquestes dades li sumem que el 7· dels carregadors instal·lats són lents (menys de 22 kW de potència) la situació és encara pitjor. A Espanya, hi ha entorn d'una desena de carregadors ultraràpids (250 kW) i menys de 1000 de 150 kw.
Quins territoris concentren un volum més gran de carregadors fora de servei?
Catalunya té el dubtós honor d'encapçalar la llista amb 1636 punts de càrrega que no recarreguen. En segon lloc hi ha la Comunitat de Madrid, amb 1159 i, en tercer, la Comunitat Valenciana, amb 1089. A Andalusia hi ha 1020 carregadors que no funcionen. Capítol a part mereix Ceuta, amb un carregador fora de servei. Sembla poc, però si tenim en compte que a Ceuta només hi ha cinc punts de recàrrega, la dada inquieta. A Melilla, amb una població similar, n'hi ha 33 i també només un de fora de servei.