Sí, d'acord: el Parlament Europeu va ratificar fa res que a partir de 2035 no podran vendre's cotxes que generin emissions de diòxid de carboni d'origen fòssil a l'atmosfera i això va ser saludat per molts dels que no es llegeixen res sobre allò sobre el que escriuen com el final del cotxe convencional i l'adveniment per decret de la mobilitat elèctrica, però ja expliquem per aquí que no, que tal cosa no era certa.

De fet, i això només si ningú no ho impedeix –que al final hi ha molts que per això treballen-; és que, a partir de 2035 només es podran fabricar vehicles elèctrics o, i això és clau, preparats per funcionar amb motors de combustió que admetin combustibles sintètics o, també, hidrogen verd. Ara, i suposem que davant de la gran quantitat de ximpleries escrites, emeses i llegides durant aquestes setmanes, els governs d'Alemanya i Itàlia intervenen en l'assumpte.

que són els i combustibles o combustibles sinteticos que poden salvar al cotxe dièsel i gasolina
 

Giorgia Meloni i el ministre de transport alemany

La primera en parlar ha estat Giorgia Meloni, que va avançar en una entrevista el que tots sabem: si es deixen de fabricar motors de combustió el 2035, els europeus i els americans el passarem malament i els italians, alemanys i espanyols, pitjor encara, perquè als tres països la indústria automotriu és peça clau de l'economia. Al cap de pocs dies, i en Bloomberg, el ministre alemany de Transporte, Volker Wissing, abundava en el particular i, directament, parlava ja dels combustibles sintètics: "els necessitem per operar de forma neutral ja que no hi ha altres alternatives reals perquè el parc automobilístic sigui neutre". Polonía i Hongria, també amb molts treballadors empleats en la indústria automotriu, s'han afegit ja al plantejament, però des del Govern d'Espanya ningú no diu res.

 

I les marques i les petrolieres?

Per sort, aquestes sí que parlen. Repsol, la petroliera espanyola, treballa ja en el desenvolupament d'aquest tipus de combustibles, Toyota i Porsche redoblen plans alternatius que inclouen motors d'hidrogen com els que ja ha testat Rolls Royce i propulsors convencionals aptes per a combustibles alternatius. En BMW, mentrestant, continuen desenvolupant motors de combustió i ho fa perquè estan convençuts d'alguna cosa: compten amb què, d'aquí a 2035, disposarem de combustibles alternatius a la gasolina o el gasoil tradicional que no generaran en cremar emissions de CO2 d'origen fòssil. Parlem del biodièsel o del bioetanol? Exactament, no, però sí de combustibles molt semblants. Les principals petrolieres treballen ja en combustibles d'aquest tipus.

Cap a on?

D'aquí a 2035 queden dotze anys i, en dotze anys, sembla complicat que se solucionin els problemes que impedeixen que el cotxe elèctric s'enlairi. No són altres que el seu elevat preu, la degradació de les bateries (en deu anys queden pràcticament inservibles) i el laberint burocràtic que, almenys a Espanya, cal superar per obtenir alguna de les subvencions que concedeix l'Estat per adquirir aquests cotxes. D'aquí a 2035 poden passar moltes coses així que, que no s'escampi el pànic perquè els cotxes que es venguin abans d'aquesta data podran seguir sent convencionals, híbrids, semihíbrids o híbrids endollables i, després, alguna cosa hauran de vendre a les gasolineres perquè continuïn funcionant. I, si no, els governs d'Itàlia, Alemanya, Polònia i Hongria ens resoldran la papereta, que de Teresa Ribera, almenys en aquesta línia, poc veurem.

biofuel