Stadler Rail, multinacional suïssa de material ferroviari amb planta a València, fabricarà dotze locomotores per a xarxa ferroviària convencional que gestiona Adif i tres més d'ample mètric per als traçats de l'antiga Feve. La dada contrasta, pel seu volum, amb les 28 locomotores que, Adif també, ha adquirit per als traçats d'Alta Velocitat que gestiona. I és que el desplegament de la xarxa d'alta velocitat, com bé denuncien diferents entitats, organitzacions i governs autonòmics, no comporta una inversió semblant en la xarxa convencional.

Stadler
 

119 milions

Les quinze locomotores que fabricarà Stadler Rail formen part d'un contracte valorat en 119 milions d'euros que inclou el manteniment de totes les unitats compromeses durant vuit anys. L'adjudicació s'ha produït després d'un concurs públic en el qual Stadler Rail ha estat l'única empresa que s'ha presentat. Les locomotores s'hauran de lliurar en un màxim de tres anys i, al costat d'elles, s'haurà d'aportar també un estoc mínim de peces de recanvi i caldrà subministrar igualment els sistemes de seguretat i comunicacions que precisin les locomotores, que seran duals, ja que admetran propulsió elèctrica i dièsel. La seva velocitat màxima assolirà els 160 quilòmetres per hora.

300 milions en locomotores

Aquesta inversió se suma a una altra de 180 milions d'euros que ha permès a Adif adquirir 28 locomotores per a la seva xarxa d'alta velocitat i que també fabricarà Stadler. L'any passat, la companyia va aconseguir una altra adjudicació, aquesta vinculada als trens de Cercanías Renfe i valorada en 1.000 milions d'euros. L'esmentada inversió, permetrà a Adif incloure al seu parc mòbil 24 trens de passatgers de 100 metres de longitud i 35 de 200 metres. Bona part d'ells es destinaran al servei de Rodalies de Catalunya però tot evidencia una realitat incontrovertible: Alta Velocitat i Rodalies concentren les inversions mentre que la xarxa convencional i la xarxa mètrica (que vertebren l'Espanya interior) queden en un segon pla.