Companyies ferroviàries, d'un temps ençà, n'hi ha ja moltes a Espanya, però gestors d'infraestructures ferroviàries públiques només hi ha un: Adif. I Adif, com tantes altres empreses, també escull l'IA per impulsar la seva digitalització. Com ho fan? Doncs posant a prova a les seves estacions un sistema de mobilitat eficient que utilitza tecnologies com el 5G i la ja citada IA.

Renfe, rodalies, adif vaga|gandula trens27
 

Objectius

L'objectiu de l'assaig és millorar l'experiència del viatger i facilitar-li al temps la no sempre senzilla tasca de moure's en i per les estacions. La solució s'ha desenvolupat de la mà d'Orange i proporciona informació sobre sortides i arribades de trens, nivells d'ocupació en els serveis de l'estació, temps d'espera en el control d'equipatges i horaris d'obertura i funcionament dels establiments comercials de cada estació. És, a més, només un inici perquè el sistema pot incorporar noves funcionalitats relacionades, fins i tot, amb el control de moviments en zones no autoritzades.

Cambres i bessons digitals

Per desenvolupar l'aplicació, s'han instal·lat dotze càmeres d'alta resolució al vestíbul principal de cada estació, les andanes, els passos inferiors i les passarel·les. Amb elles, es controla l'afluència de persones i aquestes s'ubiquen amb precisió als interiors gràcies a bessons digitals de cada estació. El posicionament s'aconsegueix gràcies a les dades que aporten balises de radiofreqüència i els mòbils dels usuaris. Alhora, Orange proporciona una xarxa privada de telecomunicacions a cada estació amb un objectiu: que cada infraestructura ferroviària d'aquest tipus es converteixi en un node de mobilitat multimodal en el qual es connectin diferents tipus de transport. L'estació mateixa, es converteix en un assistent personal capaç d'oferir informació a cada viatger.