Espanya és el país europeu amb més quilòmetres de línies ferroviàries d'alta velocitat i el segon del món, sent superat només per la Xina, però aquesta realitat admirable amaga altres circumstàncies que, més que per presumir, donen per avergonyir-se. Una d'elles, la més sagnant, és la que té a veure amb el progressiu deteriorament de les xarxes de mitja distància i rodalies i una altra, amb els passos a nivell, que acumulen notables carències, però Adif sembla decidida a solucionar-les.

Pas a nivell

Detectors d'obstacles magnètics

Com en la resta d'Europa, els passos a nivell espanyols compten amb detectors d'obstacles que, en teoria, permeten saber si hi ha automòbils, camions o qualsevol altre objecte sobre la via sempre i quan, i allà hi ha el problema, l'esmentat objecte tingui base metàl·lica, ja que els detectors són magnètics. Així, si sobre la via s'estira una persona, es col·loca una pedra o cau un arbre, el sistema no ho detecta. En altres països, els detectors són elèctrics i inclouen sensors servits per cables disposats en les àrees on es creuen vies i carreteres però el seu manteniment, diu el gestor d'infraestructures ferroviàries Adif, "és elevado· tant per la fragilitat dels cables com pels seus, asseguren, "fallades recurrents"

Càmeres de vigilància

Així, i descartat aquest sistema, Adif s'ha decidit per un altre de menys costós però també eficaç que comportarà la instal·lació de càmeres de visió artificial en tots els passos a nivell amb tancament complet de barreres i pels que poden creuar vehicles pesats o amb càrrega perillosa. La inversió arribarà després d'una altra de xifrada en 10,7 milions d'euros que permetrà, indica el gestor d'infraestructures ferroviàries, supervisar en remot la circulació dels combois a través d'aquest tipus de cruïlles. A tot Espanya hi ha gairebé 3.000 passos a nivell i aquest nou sistema de control s'instal·larà en onze d'ells. Pel que fa a les càmeres, encara no hi ha data. A tota la UE, hi ha més de 100.000 passos d'aquest tipus i a Espanya se n'han eliminat uns 230 des de 2018.