L’Aeroport de Lleida-Alguaire ha iniciat aquesta setmana la producció d’hidrogen verd a partir de l’energia fotovoltaica. L’objectiu d’aquesta iniciativa es captar empreses dels sectors aeronàutic i aeroespacial que estiguin desenvolupant solucions basades en motors elèctrics, d’hidrogen i combustibles sintètics. Amb aquest projecte, l’aeroport lleidatà aspira liderar a Europa la promoció de l’energia verda en l’aviació i consolidar-se com un centre de R+D+I clau per a la transició energètica i com un laboratori de nous projectes aeronàutics i de l’espai al voltant dels combustibles sostenibles.

5839471865771442700
 

La instal·lació

La producció d’hidrogen es fa mitjançant un electrolitzador amb 100 kw de potència i connectat a les plaques solars de l’aeroport i a un dipòsit de 6 metres cúbics que permet emmagatzemar l’hidrogen generat. La previsió inicial és generar entre 5 i 6 tones anuals d’hidrogen, però l’objectiu és escalar el projecte en els pròxims anys per permetre a l’aeroport convertir-se en una illa energètica autosuficient, a més de continuar subministrant electricitat i hidrogen a les empreses. El parc fotovoltaic de l’aeroport disposa de 1.768 plaques solars, després de la recent instal·lació de 136 noves plaques. La intenció és anar incrementant també el nombre de plaques.

Aprofitament

A l’espera que puguin arribar més empreses, l’hidrogen que es començarà a produir s’utilitzarà inicialment en els desenvolupaments previstos en el projecte aeroH2ub, en el qual hi participen l’aeroport de Lleida-Alguaire, l’empresa de combustibles alternatius Evarm i l’empresa d’aplicacions industrials per a drons Aldoratech. Concretament, Evarm preveu desenvolupar una solució amb hidrogen per als serveis handling, que engloben l’assistència en terra de les aeronaus. Aldoratech pretén portar a terme una solució de dron de transport de mercaderies propulsat per hidrogen verd. El projecte de generació d’hidrogen verd preveu, en els pròxims 2 anys, una inversió de 3,2 MEUR, 1,8 dels quals provenen de fons europeus Next generation i la resta van a càrrec d’Aeroports de Catalunya, de l’Estat i de les empreses Evarm i Aldoratech, membres del Consorci aeroH2ub.