Al Brasil, ximpleries les justes: ho van demostrar fa unes setmanes quan van detenir als 1.500 bolsonaristas que, en un intent de cop d'estat tumultuari, van assaltar el Palau Nereu Ramos, seu del Congrés d'aquell país, el van tornar a evidenciar quan van decretar presó preventiva per a més de 350 d'ells pocs dies després i l'han tornat a deixar clar aquest 3 de gener amb l'expeditiva solució que acaben de donar-lo al problema que plantejava el portaavions São Paulo, un vaixell botat el 1959 que va donar servei en la Marina Nacional Francesa amb el nom de Foch fins que el Brasil el va comprar el 2001 i que ha acabat en el fons del mar. Els brasilers ho han decidit així perquè, en contenir el vaixell una indeterminada quantitat d'amiant –es parla de fins i tot 45 tones- ningú no volia fer-se càrrec d'ell per desballestar-lo. Bolsonaro, que camina per Florida aquests dies i acaba de demanar un visat de turista, faria bé en pensar-s'ho dues vegades abans de tornar al seu país.

Per què era un problema el vell portaavions?

Quan es va botar el 1959, el fins i tot fa res portaavions São Paulo es deia Foch, en honor del mariscal heroi de l'I Guerra Mundial era un dels vaixells més moderns de l'època. Amb 265 metres d'eslora, 8,6 de pes, 51,2 de mànega i capacitat per a 15 caces bombarders i 11 helicòpters, es va construir segons criteris avui inacceptables, ja que incloïa revestiments d'amiant per prevenir incendis, Oficialmente, els inspectors brasilers calculaven que la quantitat rondaria les 10 tones, però se sospitava que podien ser més: el Clemenceau, portaavions francès idèntic al São Paulo, incloïa segons França 45 tones. Amb tot, l'empresa de desballestaments turca Sök Denizcilik – el Príncep d'Astúries espanyol s'ha desballestat també a Turquia- va comprar el vaixell per uns dos milions d'euros, però durant mig any ha vagat pels mars en espera que algun port l'acceptés per procedir al desballestament, una cosa que no ha succeït.

Al fons del mar

Finalment, la Marina del Brasil ha pres una decisió: vist que el vaixell no anava a ser acceptat per cap país i que no podia seguir en alta mar indefinidament, va prendre la determinació d'enfonsar-lo a 350 km de la costa brasilera. A última hora, la ministra de medi ambient brasilera, Marina Silva, va intentar paralitzar la decisió, però els jutges no van estimar la seva petició de mesures cautelars en considerar que la Marina del Brasil havia sospesat "adequadament" l'impacte ambiental de l'enfonsament d'un vaixell que presentava diverses vies d'aigua. Des d'aquest dimecres, el São Paulo està en el fons del mar.