Ho ha aconseguit un grup d'enginyers del Massachusetts Institute of Technology (MIT, la universitat tecnològica més prestigiosa del món: si l'alumini (i és igual que procedeixi de simples llaunes de coca-cola) es barreja en la seva forma pura amb aigua de mar, la solució bombolleja i produeix hidrogen sense generar emissions. A més, la reacció s'accelera si s'afegeix cafeïna. A més d'aconseguir-ho, ho han publicat. I ha estat, res menys, que a la prestigiosa revista Cell Reports Physical Science.

 

Com ho han fet?

El sistema és senzill: n'hi ha prou amb deixar caure boles o retalls d'alumini pretractat en un recipient amb aigua de mar filtrada. L'alumini, això sí, s'ha de tractar abans per aïllar la seva forma pura, que és la que reacciona amb aigua de mar. Per què es produeix aquesta reacció? Perquè els ions de sal que conté l'aigua de mar ho fan possible. A més, aquests mateixos ions tenen la capacitat d'atreure i recuperar l'aliatge original per reutilitzar l'alumini fet servir, amb la qual cosa s'activa un sistema sostenible de producció d'hidrogen. Tot s'accelera si a la barreja se li afegeix cafeïna. Els descobridors d'aquest singular sistema de producció d'hidrogen ho van comprovar després de deixar caure accidentalment marros de cafè en la solució. Va ser, però això ho van saber més tard, gràcies a un ingredient actiu de la cafeïna anomenat imidazol.

Aplicacions

El sistema, esperen els enginyers que ho han descobert, pot permetre construir reactors capaços de moure vaixells o submarins. Per alimentar-los, n'hi hauria prou amb pellets d'alumini procedents del reciclatge, una petita quantitat de gal·li i indi i cafeïna. Al reactor es produiria hidrogen segons demanda que permetria alimentar un motor o generar electricitat capaç d'impulsar la nau. Ells mateixos ho expliquen: "és molt interessant per a aplicacions marítimes com|com a vaixells o vehicles submarins perquè no hauríem de portar aigua de mar, ja que està disponible en tot moment", afirma l'autor principal de l'estudi, Aly Kombargi, estudiant de doctorat en el Departament d'Enginyeria Mecànica del MIT. "Tampoc no hauríem de portar un tanc d'hidrogen. Al seu lloc, transportaríem alumini com a 'combustible' i simplement afegiríem aigua per produir l'hidrogen que necessitem".