Una aplicació que et permet saber quan et pots quedar embarassada. És la promesa de Natural Cycles, una startup sueca que ja ha aixecat 7,5 milions de dòlars (6,8 milions d'euros) de capital risc i es presenta com a alternativa a la píndola anticonceptiva. Tot el que ha de fer la usuària és prendre’s la temperatura i carregar-la a l’app per a saber quan és fèrtil.
La ciència darrere d’aquesta aplicació es basa en el fet que la temperatura del cos femení augmenta entre 0,2 i 0,45 graus després de l’ovulació. Si la dona fa un seguiment precís de la seva temperatura i s’ajuda d’un algorisme per corregir possibles fluctuacions causades per altres factors (com el consum d’alcohol), és capaç d’identificar quan es produeix l’ovulació, és a dir, els dies en què es pot quedar embarassada. L’app fa tota aquesta feina, que fins ara era imprecisa i feixuga.
L’app processa dos indicadors: la temperatura basal i la presència de luteïna, una hormona l’augment de la qual es produeix dos dies abans de l'ovulació i marca els dies més fèrtils de la dona (fins a 6 dies per cicle menstrual). Aquest segon indicador ajuda a afinar més exactament la data del cicle de cada dona. L’app indica amb un codi de color vermell i verd la possibilitat de quedar-se embarassada o no en un dia determinat.
Més barat
La gràcia de la cosa –i el seu avantatge respecte a la seva competidora Clue, més complexa de fer servir– és que Natural Cycles tecnifica el mètode natural de control de la fecunditat, sempre més carregós, i ofereix una alternativa a la píndola, per la que algunes persones tenen reserves morals, educatives o socials.
El preu del termòmetre és de 28,90 euros, idèntic al paquet de 20 test d’ovulació, que són una única despesa (si és que no trenques el termòmetre). La subscripció anual surt a 5,40 euros al mes. Tres mesos de píndoles costen entre 50 i 89 euros. És a dir, que un any de Natural Cycles costa el 40% menys que la dosi més econòmica de píndoles.
Natural Cycles la van fundar al juny del 2013 la física Elina Berglund i el metge Raoul Scherwitzl, un matrimoni suec. Tenen ja més de 100.000 usuàries actives en 161 països (la berlinesa Clue assegura que té dos milions d'usuàries en 187 països). A Suècia, en 18 mesos, han captat ja el 4% del mercat. És un servei per subscripció, amb ingressos d’1,82 milions d’euros el 2015, el seu primer any complet d’operacions.
Negoci de precisió
Scherwitzl diu que la seva app té la mateixa precisió que la píndola, encara que no hi ha un estudi que compari directament aquesta app i els anticonceptius orals. Entre altres, la startup n’ha fet un entre 4.000 dones per investigar les taxes de fracàs de l’aplicació. Fent servir l’Índex de Pearl, basat en l’ús ordinari (i que per tant, inclou l’error humà), set de cada 100 dones que fan servir l’app es quedarien embarassades contra nou de cada 100 que prenen la píndola. Excloent l’error humà, l’estudi indica que l’app té una taxa de fracàs de cinc de cada mil dones i la píndola de tres de cada mil.
Part dels diners recollits en les dues rondes de finançament es destinaran a perfeccionar aquests estudis.
Els fundadors de la startup tenen un enfocament empresarial diferent als de les farmacèutiques que produeixen anticonceptius: permetre les dones saber quan es poden quedar embarassades enlloc de permtre les dones evitar l’embaràs. És un subtil canvi de perspectiva, més positiu, que segurament té més bon màrqueting. "Tenim un gran nombre de dones que fan servir l’app per quedar en estat i això és el que ara promocionem”, explica Scherwitzl.
Els principals inversors en Natural Cycles són el fons suec Bonnier Growth Media i el danès Sunstone Capital. El mercat mundial de contraceptius orals té un valor d’uns 14.000 milions d’euros aquest 2016, segons Transparency Market Research. El 4% d’aquest volum, percentatge que Natural Cycles té a Suècia, equival a 560 milions d’euros. No és mala perspectiva de negoci.