Durant la pandèmia, l'ús de codis QR per reemplaçar als restaurants a les clàssiques cartes en paper es va convertir en norma i avui, després de comprovar que tal mesura, a més de ser útil, suposa un estalvi, són molts els establiments que les han mantingut. Aquest estiu, de segur, hauràs pogut comprovar-ho: rar és el local de platja que manté les clàssiques cartes amb fotografies que feien (i fan) les delícies de visitants forans. Avui, aquestes han quedat desterrades a murals informatius i, quan es tracta de fer que el client elegeixi, el|com de més que s'ofereix és un simple adhesiu amb un QR adherit moltes vegades de manera precària a la taula o a alguna argolla. Hi ha, tanmateix, un problema: l'ús de codis QR a tall de cartes en bars, cafeteries i restaurants pot obrir una porta per a determinades estafes.
Fàcils de manipular
Els codis que trobem en establiments hotelers poden perfectament haver estat reemplaçats per adhesius que, en escanejar-se, redirigeixen els nostres telèfons a portals creats específicament pels delinqüents per robar dades. Fins i tot, poden arribar a servir instal·lar virus o codi maliciós als nostres telèfons. Per això, a la mínima sospita convé consultar amb els responsables de l'establiment. El millor, sempre, és demanar al cambrer que escanegi ell mateix el codi amb el seu mòbil. Les excuses que es poden utilitzar són diverses i van des de l'útil el meu mòbil no llegeix aquests codis a la negativa directa o, també, a infravalorar públicament les capacitats d'un mateix per fer creure el cambrer que és més llest que nosaltres i permetre'l que es llueixi sense que se n'adoni que, l'únic que fa, és el mateix que feien aquells servents que, abans que el seu senyor comencés a menjar, provaven el menjar per veure si estava enverinada.
Com prevenir?
El sistema que utilitzen els ciberdelinqüents sempre és el mateix: un adhesiu ubicat a sobre del QR Real. Els hotelers, això sí, disposen ja de solucions més difícils de manipular que un simple adhesiu. Fins i tot, són decoratives. En tot cas, la consulta, quan hi ha dubtes, és indispensable. El QR, com molt, ha de redirigir al web del restaurant i mai no obligar a omplir formularis en els quals s'exigeixin dades personals o es reclamin diners. Si ets víctima d'una estafa, convé denunciar sempre.