Mentre Toyota, BMW, Stellantis i el govern alemany i l'italià es pregunten sobre si, efectivament i com sembla pretendre's des de la UE, cal començar a pensar a oblidar-nos dels motors de combustió i petrolieres com Repsol i Cepsa s'apresten a desenvolupar combustibles sintètics, en la basca Petronor són més clars: segons José Ignacio Zudaire, president del Corredor Basc de l'Hidrogen, responsable de Recursos Humans de Petronor i President de la Cambra de Comerç de Bilbao, prohibir la venda de cotxes de combustió a partir de 2035 equival "a fotre-se'n un tret al peu".
![baterias cotxes electricos xinesa baterias cotxes electricos xinesa](/uploads/s1/39/46/10/52/baterias-coches-electricos-china_54_958x630.jpeg)
En la jornada Euskadi cap al futur
Zudaire ha formulat aquesta reflexió durant una taula rodona que formava part de la jornada Euskadi cap al futur, celebrada aquest dilluns 13 de març a Bilbao. Per al president del Corredor Basc de l'Hidrogen, un sistema energètic sostenible ha de ser "competitiu" i permetre als ciutadans "accedir a l'energia com un servei universal". Per això, acaba, "dopar a una tecnologia perquè sigui la que arribi al final, no sol funcionar bé".
Electrificar, sí però prohibir, no
Zudaire considera que l'electrificació és "un element bàsic" per a la descarbonització, però descarbonització i electrificació "no són la mateixa cosa". Així, apunta que, si bé "per descarbonitzar-nos necessitem l'electrificació, és condició necessària però no suficient. Creiem que hi ha una altra sèrie de tecnologies com, per exemple, tots els combustibles líquids descarbonitzats que són imprescindibles per a aquesta descarbonització", afegeix. Per tant, acaba, el plantejament de prohibir la venda de motors de combustió per a 2035 és una mala idea: "no es comença bé", si es prohibeix "per desenvolupar coses. El vehicle elèctric té la seva part, però no fa falta prohibir. És pegar-se un tret al peu" perquè el domini de la indústria europea "sempre ha estat el motor de combustió". El futur, acaba, inclou a l'hidrogen, però hi ha un problema de competitivitat pel seu preu.