En la guerra que va camí de dislocar completament les economies occidentals, Ucraïna està recuperant terreny durant els últims dies. Després de set mesos de combats, Rússia sembla flaquejar i les tropes ucraïneses haurien recuperat més de 3.000 quilòmetres de terreny. Com ho han fet? Doncs gràcies, en bona mesura, a una sèrie d'armes tecnològica i conceptualment molt avançades que acaben d'incorporar el seu arsenal.

Llançacoets Himars
Llançacoets Himars

Llançacoets i obusos

Tot i que (encara) Occident no estigui ajudant a Ucraïna amb tropes sí ho fa amb material i entre el que s'ha lliurat destaquen especialment dues armes ofensives que Ucraïna ha incorporat a les seves unitats d'artilleria: els llançacoets Himars i els obusos remolcats M777. Els primers, d'origen nord-americà i dissenyats per muntar-se sobre vehicles semipesats, destaquen per la seva efectivitat i el seu llarg abast: poden carregar-se amb fins a sis coets i són aptes per bombardejar objectius situats a 500 km si s'utilitzen amb míssils d'alta precisió. L'obús remolcat M777, per la seva part, permet seleccionar objectius enemics situats a entre 20 i 35 quilòmetres i utilitza els projectils especials Excalibur, que disposa de sistemes de GPS capaços de corregir la trajectòria. A més, porta el segell de Vickers, avui integrada al grup BAE Systems. Vickers és una històrica firma britànica d'armament que va dissenyar i va fabricar la metralladora que porta el seu nom, arma estàndard l'Imperi Britànic entre 1912 i 1968 i una de les més longeves i destacades de la seva classe durant tot el segle XX. De l'M777, expliquen que és un hereu més que digne.

Míssils antiradar

En qualsevol guerra, atacar en les millors condicions és crucial i, per aconseguir-ho, gens millor que destruir els radars enemics. Per a això, les tropes ucraïneses disposen dels míssils AGM-8 HARM, dissenyats especialment per detectar radars militars enemics i destruir-los situats a distàncies de fins a 100 km. Si es combinen amb els MIG-29 dels quals disposa Ucraïna augmenten la seva efectivitat.

El renovat arsenal ucraïnès es completa amb més de 600 míssils antiáereos portàtils Stinger als quals es podrien afegir uns altres 800 ben aviat. Unes altres 4.,200 armes lleugeres antitancs de nova generació d'origen britànic augmenten les possibilitats de la infanteria ucraïnesa, ja que són armes capaços de destruir fins a|fins i tot tancs i blindats i poden ser disparades per un sol soldat amb intervals de 15 segons entre tret i tret. El temps, sembla, corre en contra de Putin.