¿Existeix alguna mena d’asfalt capaç de reduir el soroll i, alhora, absorbir contaminants per millorar la qualitat de l’aire? En el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya sí el coneixen i l’empraran a partir d’aquest 2 de maig per millorar el ferm de la C-31 entre Sant Adrià de Besòs i Montgat.
Una inversió de 4,3 milions
Els treballs abasten un tram de 7 quilòmetres, compten amb un pressupost de 4,3 MEUR i tenen un termini d’execució de tres mesos. L’obra s’inclou dins del programa de ferms sostenibles del Departament, que aplica criteris d’innovació tècnica i tecnològica i de sostenibilitat a les actuacions de millora del ferm, a més d’afavorir la comoditat en la conducció i la seguretat viària.
De quina mena de ferm es tracta?
El ferm que s’estendrà té una porositat que li proporciona capacitat fonoreductora i li permet mitigar el soroll causat pel fregament dels vehicles quan hi circulen. A més, se li aplica un tractament fotocatalític que permet captar els òxids de nitrogen de l’ambient i millorar la qualitat de l’aire. Aquest és el primer cop que s’aplica aquest tractament en una carretera de la Generalitat de Catalunya, del qual se’n farà seguiment. Prèviament a l’estesa del nou ferm, es durà a terme una reparació dels punts de la calçada que presentin més desgast i una regularització de la superfície. D’altra banda, l’obra de millora del paviment es complementarà amb les tasques de senyalització vertical i horitzontal, la restitució de junts de dilatació a les estructures i la renovació de barreres de seguretat metàl·liques. Els asfalts fonoreductors s'han aplicat ja a diferents CCAA com ara Andalusia, on s'ha pogut aconseguir una reducció de fins a 4db en el soroll de vials com la CA-33 al seu pas per San Fernando (Cadis). Aquesta mena d'asfalts es fabriquen incloent moltes vegades a la mescla pneumàtics reciclats i amb processos com els que es desenvolupen a empreses com Renecal.