Dues grans empreses, Telefónica i Microsoft, s'uneixen per desenvolupar un nou servei -Aura- que pretén redefinir les relacions entre l'empresa de telefonia i els clients. Així ho ha explicat el president de la companyia, José María Álvarez-Pallete, que ha presentat el nou programari en el marc de les jornades del Mobile World Congress. El servei, una cartera d'aplicacions, pretén millorar la transparència de les dades de l'usuari.
La nova aplicació permetrà que els clients puguin gestionar i controlar tot el contingut que generen a través de les vies de comunicació de l'operadora, un concepte que no s'havia desenvolupat fins al moment. L'objectiu de Telefónica és marcar diferència respecte a les principals xarxes socials i cercadors, com Facebook i Google, amb un model que permetrà que l'usuari tingui control de tot el contingut que genera i envia a l'espai cibernètic. Amb el desenvolupament d'Aura, doncs, es pretendria resoldre una de les principals preocupacions de la postmodernitat: la pèrdua d'intimitat a la xarxa en un context en què els grans d'Internet venen els perfils dels usuaris als anunciants.
A la presentació, Álvarez-Pallete ha assegurat que Telefónica fa dos anys que treballa en aquest projecte, que actualment es troba en una fase iniciàtica. El president de la companyia ha explicat que, malgrat que encara no estigui del tot desenvolupat, s'han superat les expectatives que tenien: "Estic molt orgullós", ha comentat.
Què és Aura?
Facebook i Google, entre molts d'altres serveis a Internet, venen les dades dels seus usuaris a les empreses per aconseguir que la publicitat web sigui més efectiva. Telefónica també té l'accés a informació rellevant dels seus clients sobre el seu tràfic a Internet. Aquestes dades són visibles? Per a l'usuari no, ja que la informació es troba amagada. Precisament això és el que pretén resoldre Aura.
Aquesta cartera d'aplicacions, basat en la intel·ligència artificial, posarà a disposició un espai de dades personals (en anglès, Personal Data Space). En aquest lloc es guardarà tota la informació que genera l'usuari en el ciberespai. Les dades apareixeran d'una manera entenedora i visual perquè l'usuari mitjà pugui comprendre la seva dimensió digital. Per exemple, una de les seves funcions, el Timeline (en català, línia del temps), es podran veure les dades cronològicament. A més, el servei permetrà que l'usuari tingui la capacitat de decidir si vol compartir les seves dades personals amb les empreses.
No obstant això, el responsable de dades de Telefónica, Chema Alonso, va aclarir que l'operadora no interferirà en les dades d'altres serveis, com Google: "Ens referim a la informació generada dins de Telefónica", va explicar i va recordar que les dades són del client: "Pots fer el que vulguis amb les teves dades i endur-te-les amb tu si marxes de la companyia". Aquest és, sens dubte, el leit motiv d'Aura, la nova aplicació que pretén capgirar l'entorn digital i retornar el poder a l'usuari.