Les ZBE són espais urbans delimitats per administracions públiques en els quals es restringeix l'accés, la circulació i l'estacionament de vehicles segons el seu nivell d'emissions. Amb elles, en teoria, es creen espais més segurs, habitables i inclusius, però tenen una conseqüència indesitjada: compliquen la vida a les persones amb menys ingressos, que són les propietàries de cotxes més antics i contaminants. A Badalona, l'alcalde Xavier García Albiol les ajorna fins a 2027.

 

La normativa

A Barcelona ja hi ha zones d'aquest tipus i en ciutats d'uns altres deu països europeus, també. Amb la normativa a la mà, haurien d'existir en totes les poblacions de més de 50.000 habitants des d'aquest 1 de gener, però el cert és que en la majoria de ciutats s'està ajornant. A finals de l'any passat, a Espanya només Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, San Cugat del Vallès, Cornellà de Llobregat, Madrid, Pamplona, Rivas-Vaciamadrid i Pontevedra tenien una o algunes d'aquestes zones.

El cas de Badalona

Xavier García Albiol ho anunciava ahir en el seu compte de Twitter: ajorna la ZBE prevista a Badalona fins a 2027. Per què el hace?Pues perquè coneix bé la seva ciutat i les possibilitats dels seus veïns i dona per fet que les restriccions podrien, si s'apliquen en Badalona ara, afectar el 50% del parc mòbil local. Aquestes són les seves paraules: "en la situació actual de crisi econòmica, de l'increment dels preus de la cistella de la compra i de l'augment de les hipoteques" no obligarà els seus veïns que "hagin de fer front de manera immediata a una despesa tan important com la compra d'un vehicle". El 2018, un SUV familiar amb motor de combustió costava uns 18.000 euros. Ara, el mateix cotxe amb motor híbrid, passa dels 30.000. Malgrat tot, des del Ministeri de Transició Ecològica ja l'amenacen: li han dit que, si no activa la ZBE, l'obligaran a tornar subvencions. Coneixent-lo, segur que no té cap problema en fer-ho.