Allò que les bicicletes són per a l'estiu no va molt més enllà del tòpic activat, primer, pel títol de l'obra de teatre (més tard pel·lícula) original de Fernando Fernán Gómez i, també, per sèries com a Estiu Blau, però el cert és que aquest singular mitjà de locomoció a pedals va ser a l'Espanya de les sis primeres dècades del segle XX l'únic mitjà de locomoció personal a què podien accedir molts ciutadans. Després, amb l'aparició d'utilitaris com el Seat 600 i la motorització accelerada del país, les bicicletes van quedar convertides en una joguina amb què alguns feien esport. Més tard, entrat ja el segle XXI, es va intentar generalitzar el seu ús com a mitjà de locomoció urbana personal, però amb escàs èxit perquè qui la utilitza a les ciutats és més per militància i elecció que per conveniència. Aquest espai que al seu dia –durant les dècades que van dels anys 20 als primers 60- van ocupar les bicicletes, primer, i, després, els primers ciclomotors l'ocupa ara un altre vehicle, en aquest cas elèctric: els patinets.

 

L'única opció

I és que, després de la notabilíssima pujada de preus registrada als mercats de l'automòbil nou i el de segona mà després de la pandèmia, els patinets elèctrics s'han convertit en l'única opció de mobilitat personal urbana per als més joves. Així ho evidencien estudis com el recentment realitzat per l'empresa de micromobilitat Dott. Segons el mateix, els qui més trien aquests enginys per desplaçar-se en la seva vida quotidiana són els qui tenen entre 18 i 24 anys. Així, i segons aquest estudi, el 80% de les persones que es mouen en ciutat utilitzant patinets elèctrics està en aquesta franja d'edat. L'estudi aporta, a més, altres dades: el 51% dels usuaris de VMP els fa servir diàriament i el 41% els utilitza combinant-los amb opcions de transport públic col·lectiu. Per què? Doncs perquè, si es comparen amb un cotxe o una motocicleta, són relativament assequibles –un cotxe nou rarament baixa dels 24.000 euros i una moto sol passar dels 3.000- i, de moment, no és obligatori contractar assegurança. En ser elèctrics, els patinets tampoc no generen despesa en combustible. En suma, es tracta d'un mitjà de locomoció idoni per a joves amb escassos ingressos i poca estabilitat laboral. Si els seus rebesavis es movien amb bicicleta, ells ho fan en patinet.

Altres països

A Espanya, gairebé un terç dels viatges diaris que es realitzen en VMP reemplacen trajectes que abans es cobrien en vehicles motoritzats com automòbils, taxis o motocicletes. En termes europeus, la xifra de viatges que substitueixen a altres opcions motoritzades assoleix el 26%, una xifra que equival a eliminar més de 8 milions de viatges motoritzats per any..