Només el 2021, Espanya va exportar automòbils per valor de 35.000 milions d'euros i components d'automoció per valor de 16.000. Només els productes químics, amb 43.000 milions reporten més ingressos a l'economia espanyola. Fruites i hortalisses, dos dels productes que sempre s'esmenten quan es parla d'exportacions espanyoles, van sumar 16.000 euros i l'oli, 3.500. El trencament que per a l'economia del país -i per a l'ocupació- suposaria el desmantellament de la indústria de l'automòbil seria, per tant, devastador i, amb la revolució verda en curs, aquest és un risc cert. Als Estats Units, un altre país amb una potentíssima indústria de fabricació d'automòbils –ells tenen un avantatge, que són propietaris de moltes de les seves marques, a diferència d'Espanya- han pres ja mesurades per protegir la seva indústria automobilística.

cotxe electrico europa press
 

Subvencions per a cotxes elèctrics sí, però només si s'acoblen en USA

Als Estats Units, com en Espanya, s'ofereixen ajuts per a qui decideix comprar un cotxe elèctric. Allà, el Departament del Tresor ofereix fins a 7.500 dòlars per beneficiari, però des d'aquest mes d'abril, els ajuts es limiten a a vehicles "acoblats definitivament" als Estats Units. El seu preu no pot superar els 80.000 dòlars si es tracta de tot terrenys, camionetes i furgonetes i els 55.000 si es tracta d'altres vehicles. També, es limita el nivell d'ingressos dels beneficiaris: no pas més de 150.000 dòlars anuals en cas de solters i no pas més de 300.000 en cas de parelles. El salari mitjà en USA el 2022 superava els 61.000 dòlars.

America, first

Als Estats Units, allò del proteccionisme no és anatema com en economies teòricament favorables al lliurecanvisme com la de la UE. Amb el canvi legislatiu, els vehicles que es beneficiaran més de les desgravacions fiscals seran els de fabricants nacionals. GM, Ford i Stellantis (propietària de Chrysler i Jeep) surten ben parades i fins a Tesla, que fabrica en part fora d'USA, podria rebre més ajuts. Volkswagen i Nissan, surten perdent i els fabricants xinesos té una raó més per començar a pensar a construir fàbriques als Estats Units. Què farem mentre des d'Europa? Sense canvis legislatius similars, s'acosta tempesta, perquè aquí sí que se subvenciona la compra de cotxes elèctrics fabricats fora de la UE i els que s'acoblen en territori europeu tindran més difícil allò de vendre's a Amèrica, per molt que Cupra vulgui aconseguir allà bons números. Comencem a protegir la nostra indústria igual que fan d'altres?