Amb l'arribada de l'estiu, augmenta el nombre de viatges, usuaris d'aeroports i maletes facturades. Amb això, creix també el risc que es perdin els equipatges i, si això passa, convé tenir clar que l'aerolínia és per norma general la responsable de reparar o restituir el dany causat, no l'aeroport, i que el valor de la indemnització pot ascendir als 1500€. Són, a més, queixes freqüents: un 33% de les reclamacions vinculades a vols de passatgers es vincula a problemes amb els equipatges.
Un temor habitual
El temor a què hi hagi problemes amb l'equipatge és un dels més freqüents entre els passatgers i amb raó: El 2023, el segon motiu de reclamació registrat al portal especialitzat en reclamacions aèries Reclamio.com va ser, precisament, les incidències amb l'equipatge. Entre els problemes denunciats van figurar danys, retards en el lliurament i també pèrdues. En concret, prop d'1 de cada 3 queixes que es van tramitar a l'esmentat portal es van vincular a aquests motius, explica Noemí Fernández, gerent de Reclamio.com. Madrid-Barajas (26,5%) i Barcelona-El Prat (13,2%) van ser els aeroports espanyols que més queixes van registrar el 2023. En cas de vols en connexió amb diferents aerolínies en els quals s'hagi facturat l'equipatge des de la sortida fins a la destinació final, el viatger pot reclamar davant de qualsevol de les companyies que han transportat les seves maletes.
Què fer?
Com a mesura preventiva davant de qualsevol possible incidència, el primer pas és conservar bé l'etiqueta de la maleta, això és, l'adhesiu que l'aerolínia lliura al passatger al taulell de facturació amb un codi i que demostra que efectivament la maleta es va facturar en el vol. A més, és important deixar constància de qualsevol problema de forma immediata perquè, si no i tret de prova en contrari, es presumeix que l'equipatge li ha estat lliurat en bon estat i de conformitat amb el document de transport, per la qual cosa no es podria presentar una reclamació posterior.
El passatger afectat per una incidència amb el seu equipatge té dret a obtenir una indemnització en funció dels dies que s'ha retardat l'equipatge, que pot ascendir els 1.400€ si aquest s'ha perdut definitivament. La quantitat pot ser superior si el passatger portava articles de valor entre les seves pertinences i havia assegurat el seu equipatge amb una tarifa suplementària.