Recordes els troleibusos, aquest tipus de transport col·lectiu que combinava les virtuts dels autobusos i els tramvies? Ja que a Alemanya, ara, volen aplicar aquesta tecnologia –segons alguns obsoleta- al transport de mercaderies per carretera: han activat un pla pilot que permet que camions híbrids en els quals es combina un motor elèctric i un de combustió funcionin gràcies a una catenària, just com els trens.

Camió
 

No a gran escala

El resultat de l'experiència ha estat positiu, ja que permet reduir les emissions del transport de mercaderies i garanteix, alhora, que els camions no es quedaran sense bateria. Hi ha, tanmateix, un problema: aplicar el sistema a gran escala implica un notable impacte al paisatge, perquè suposa instal·lar xarxes elèctriques aèries en la majoria dels trams de carretera a utilitzar. En assaig s'ha dut a terme a Schleswig-Holstein i, segons els organitzadors, redueix les emissions de diòxid de carboni del transport de mercaderies per carretera en un 50%. "Els vehicles funcionen ara de forma fiable en general i ja podrien salvar grans desnivells en les línies aèries", explica Klaus Lebert, de la Universitat de Ciències Aplicades de Kiel. Gràcies a una bateria, els camions cobreixen el 50 per cent de la via pilot alimentats per electricitat. Els vehicles, que són híbrids, utilitzen gasolina en el 50% restant del recorregut.

Eficiència

Encara que la tecnologia havia demostrat la seva viabilitat, el director gerent de l'associació de transportistes que ha impulsat l'assaig, Rainer Kersten, posa en dubte també que sigui rendible: "tenint en compte els fluxos|fluixos de transport a tot Europa, caldria equipar grans parts de la xarxa europea d'autopistes amb línies aèries i això seria massa car". Amb tot, la possibilitat de fer-lo servir en localitats concretes –just com els antics troleibusos- existeix.