Tots li donen per mort per, diuen, brut i antic, però a Espanya encara disposem d'importants (i inexplotades) reserves i a la Xina, on tenen menys prejudicis i encara l'exploten intensament, acaben de dissenyar un motor de detonació capaç d'assolir l'equivalent a sis vegades la velocitat del so i que; sí, ho han endevinat; utilitza carbó com a combustible.
Què és un motor de detonació?
Els motors de detonació de van començar a fabricar el 2010, però és, ara i gràcies a l'esforç de la Marina de los Estados Units, l'Agència Espacial Japonesa (JAXA), la Universitat de Florida i, ara, la Societat Xinesa d'Artilleria, que estan a punt de convertir-se en una de les grans esperances de l'enginyeria. En concret, el motor que acaba de presentar xinesa serviria, si s'apliqués, per retallar en un 20% el volum de combustible que necessiten els avions actuals.
Aquest tipus de motors, en lloc d'utilitzar un sistema de combustió contínua cremen combustible utilitzant explosions controlades. Des de 2021, i gràcies a la Universitat de Florida, aquestes explosions es poden estabilitzar, la qual cosa permet fer servir aquests motors per propulsar avions i coets a velocitats hipersòniques. Ara, els xinesos han fet un pas més enllà i utilitzen pols de carbó com a combustible. Així, les petites partícules del negre mineral s'injecten en una cambra de combustió amb oxigen en la qual una bugia produeix una petita espurna elèctrica que fa que la mescla exploti. El baix preu del carbó i la seva elevada densitat energètica atorga a l'invent un valor incalculable. El procés, per evitar explosions incontrolades, s'estabilitza mitjançant l'ús d'etilè.
Pla a llarg termini
El motor que acaben de presentar és una de les claus per al pla nacional xinès de vol hipersònic, en el qual Pequín està invertint grans quantitats de diners i que ha assolit un nivell de desenvolupament que sorprèn fins i tot els americans, Entre els plans xinesos figura disposar el 2035 d'una flota d'avions hipersònics capaços de volar en trajectòria suborbital i assolir qualsevol punt del globus en menys d'una hora. Mentrestant, a Espanya, només sabem repetir que el carbó és dolent, brut i contaminant.