Segons l'Anuari de la Mobilitat Elèctrica d'AEDIVE (Associació Empresarial per al Desenvolupament i Impuls de la Mobilitat Elèctrica), Catalunya lidera amb el 19.5% dels punts de recàrrega d'accés públic (+34% creixement interanual amb 5.906 punts de recàrrega), seguida de Madrid amb el 13.4% (+31% creixement interanual amb 4.076 punts de recàrrega) i Andalusia amb el 12.3% (+39% creixement interanual amb 3.745 punts de recàrrega). Encara que aquests avenços regionals són positius, la demanda supera l'oferta: al mateix informe, es destaca també que només el 28% dels conductors de cotxes elèctrics a Espanya considera que pot desplaçar-se amb cotxe elèctric però no per totes les regions espanyoles. Això demostra la necessitat d'incloure més punts de recàrrega a l'abast dels usuaris.
I a les autopistes?
D'entre dels conductors de cotxes elèctrics, destaca l'exigència de més punts de recàrrega ràpida a les autopistes. Es confirma així que, segons els conductors, és "urgent" de desenvolupar una xarxa de punts de recàrrega eficient i còmoda al llarg de les principals rutes de transport a nivell nacional. La falta de punts de recàrrega fora dels centres urbans es configura així com un obstacle significatiu per a l'adopció de vehicles elèctrics i per assolir els objectius de sostenibilitat ambiental a Espanya. En aquest context, la instal·lació a Espanya d'empreses com la danesa Monta pot oferir una solució. Amb oficines a Barcelona, l'empresa és una plataforma operativa que impulsa l'ecosistema del vehicle elèctric oferint a conductors, empreses, ciutats i xarxes elèctriques una solució de programari integrada. Compta amb més de 200.000 usuaris, 660 socis i més de 130.000 punts de recàrrega comercials. Els conductors també poden accedir a més de 650.000 punts de recàrrega públics a través de la plataforma, entre ells 4,9k a Espanya. Monta està present a nou països europeus: Dinamarca, França, Suècia, Noruega, Regne Unit, Irlanda, Alemanya, Àustria i Països Baixos.
Mal distribuïts
L'informe d'AEDIVE demostra que hi ha 30.350 punts de recàrrega d'accés públic al país i que, d'ells, el 45% (13.727 punts) es concentra a Madrid, Catalunya i Andalusia. Aquesta desigualtat territorial explica que Espanya se situï actualment molt per sobre de la mitjana de la UE quant a punts de recàrrega per milió d'habitants (610 punts de recàrrega davant 1.410), la qual cosa posa de manifest la necessitat d'invertir en altres regions. Es pot destacar també que el 21% dels punts de recàrrega (7.728) eren fora de servei segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC).