Des de que en Preston Tucker, aquell visionari qui només va aconseguir produir unes quantes unitats del seu fabulós Tucker Torpedo, va presentar –inspirant-se en solucions similars utilitzades en avions- el primer cinturó de seguretat per automòbil i el va incorporar al seu únic cotxe comercialitzat han passat 75 anys. Als anys 50, Ford va incorporar aquest element de seguretat als seus vehicles com a opció d’equipament i el 1959 la sueca Volvo el va incloure com a element de sèrie al seu model Amazon. Tot i això, a Catalunya encara s’imposen massa sancions per no utilitzar-lo.
Campanya preventiva
Així, i fins al 10 de setembre, el Servei Català de Trànsit activa juntament amb la policia autonòmica i les diferents policies locals una nova campanya policial preventiva d’ús del cinturó, casc i sistemes de retenció infantil. Aquesta és la segona campanya d’enguany orientada a l’ús dels dispositius de seguretat passiva i la catorzena de les campanyes preventives i integrals de les policies de Trànsit de Catalunya que l’SCT coordinarà aquest 2023.
Quasi 180 sancions diàries
En la darrera campanya orientada al control de l’ús dels dispositius de seguretat passiva (maig de 2023), els Mossos d’Esquadra i les Policies Locals van imposar un total de 1.255 denúncies en una setmana, unes 179 diàries. D’aquestes 1.255, el 85,74% correspon al cinturó de seguretat, en concret, 1.076 sancions. Cal destacar que d’aquestes multes per no portar el cinturó, la gran majoria, 683, van ser a conductors. Pel que fa a la resta de sancions, 87 van ser pel casc i 92 pels sistemes de retenció infantil. No utilitzar-los o fer-ho de manera incorrecta, expliquen des de la Generalitat, agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. Així mateix, convé recordar a tots els usuaris de la necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat en tots els vehicles, també en els autocars.
.