El Funicular de Vallvidrera, construït per la companyia del Ferrocarril Sarrià a Barcelona (FSB) i inaugurat l’octubre de 1906 per comunicar la línia del Vallès (estació Peu del Funicular) amb el poble de Vallvidrera, ha tornat a superar la seva revisió anual. El 24 d’agost reprendrà el servei habitual.
Treballs programats
Tal com estava previst, aquests treballs programats de manteniment han durat prop de tres setmanes i han consistit principalment en la revisió dels components mecànics i de control de la sala de màquines, del traçat i dels dos vehicles. A més, s’ha dut a terme una revisió dels frens de la sala de màquines i s’han substituït, per canvi cíclic, el fre de carril i les rodes del cotxe 2. També s’han implementat millores en les portes d’andana de les estacions per reduir el temps de resolució de possibles avaries.
Tot plegat per millorar la qualitat i la fiabilitat del funicular, així com el confort de les persones usuàries. Aquestes actuacions permeten que el Funicular de Vallvidrera pugui donar el servei amb elevades taxes de disponibilitat, necessàries per a un mitjà de transport que utilitzen diàriament unes 4.000 persones. Ferrocarrils ha garantit la mobilitat de totes les persones usuàries durant el període d’interrupció del servei amb un operatiu alternatiu per carretera, amb autobusos, i amb el mateix horari que el servei habitual del funicular.
736,6 metres
La línia té una longitud de 736,6 metres amb un desnivell de 158 m i un pendent màxim del 29%. El servei s’ofereix amb dos vehicles amb capacitat per a 50 persones en cadascun d’ells. El temps de recorregut és de menys de 3 minuts. Serveix de transport públic habitual per a les persones residents a Vallvidrera i els caps de setmana és habitual per a les persones que pugen a Collserola per realitzar caminades a la Carretera de les Aigües o excursions entre Vallvidrera i altres punts del massís on FGC compta també amb estacions que permeten fer el retorn en tren. El 1979 es va integrar a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Després de diverses reformes dels cotxes antics, el 1998 FGC va procedir a realitzar una reforma integral de la línia: es va canviar tota la plataforma de via, les estacions i els vehicles permetent que el funicular funcionés de manera totalment automàtica, amb la via protegida amb portes d’andana a les estacions.