Científics del Centre d'Investigació de Bateries de Pròxima Generació de l'Institut d'Investigació Electrotècnica de Corea del Sud (KERI) han trobat la solució a un dels principals problemes que pateixen les bateries de liti-metall: la formació de dendrites. T'expliquem què són aquestes en concret i com ens ajudaran des de Corea del Sud a combatre-les.

bateries cotxes elèctrics Millor Battery
bateries cotxes elèctrics Millor Battery

Què són les dendrites?

Durant els processos de càrrega de les bateries, sorgeixen a la superfície dels elèctrodes que inclouen aquestes unes estructures metàl·liques denominades dendrites que s'estenen per tot l'electròlit fins a assolir l'elèctrode oposat. La seva aparició comporta riscos greus per a la seguretat, ja que pot sobreescalfar la bateria i fer, fins i tot, que es cali foc. També, lògicament, la presència de dendrites redueix de manera dràstica les prestacions de les bateria.

Com evitar-ho?

El liti, component clau de les bateries, genera dendrites si no s'emmagatzema de manera uniforme i eficaç durant els processos de càrrega i descàrrega. Si les dendrites apareixen, l'elèctrode augmenta de volum, la vida de la bateria s'escurça i fins i tot es produeixen curtcircuits. Ara, els científics sud-coreans semblen haver trobat una solució que funciona sempre que la bateria que ens ocupa utilitzi ànodes amb liti metàl·lic. El secret passa per utilitzar una estructura de carboni porós amb un nucli buit en el qual s'allotgen nanopartícules d'or. Amb això, es controla la direcció cap a la qual el liti s'expandeix i, en lloc de formar-se dendrites, el liti s'acumula en l'espai del nucli.

Segons el director de la investigació, Byung Gon Kim, el seu estudi «té un valor incalculable, ja que hem desenvolupat una tècnica per a la producció en massa de dipòsits de Li-metall amb una alta eficiència", Significa això que els cotxes elèctrics seran més barats? Veurem.