Un dels principals problemes que afronta la indústria de l'hidrogen és la degradació de les piles de combustible, però aquest problema estaria a punt de solucionar-se: un equip d'investigadors de la Universitat Tecnològica de Chalmers (Suïssa) acaba de desenvolupar un sistema per a estudiar i comprendre millor el deteriorament d'aquests acumuladors al llarg del temps.

 

Alternativa

L'hidrogen està emergint com una alternativa de combustible cada vegada més atractiva, especialment per a vehicles pesats. A diferència dels vehicles elèctrics amb bateries, els vehicles amb pila d'hidrogen no depenen de la xarxa elèctrica i només emeten vapor d'aigua com a residu. els vehicles impulsats per hidrogen. Si l'hidrogen es produeix utilitzant energia renovable, el procés és completament lliure d'emissions de diòxid de carbon. Malgrat els seus avantatges, els vehicles que utilitzen piles de combustible d'hidrogen enfronten un problema: la vida útil relativament curta dels seus components.

Frenar la degradació

Per solucionar aquest problema, els científics de Chalmers han desenvolupat un nou mètode que permet rastrejar una partícula específica dins de la pila de combustible durant el seu ús, a fi d'estudiar els factors que afecten el seu envelliment. A través de l'observació meticulosa d'una pila completa, desmuntada a intervals regulars, els investigadors van observar com l'elèctrode del càtode es degrada en àrees específiques durant els cicles d'ús. Ells mateixos ho expliquen: "S'havia assumit prèviament que el rendiment es veuria afectat en desmuntar i estudiar la pila de combustible de la manera en què ho hem fet, però va resultar que aquesta suposició no és correcta, la qual cosa és sorprenent," va afirmar Björn Wickman, un dels investigadors. "Poder seguir una única partícula seleccionada en una àrea específica va proporcionar una comprensió molt millor dels processos de degradació. Un coneixement més gran|important d'aquests és un pas important cap al disseny de nous materials per a piles de combustible o per ajustar el control de la pila de combustible. Ara en sabem més sobre els processos que ocorren|passen a la pila de combustible i en quin moment de la seva vida útil es presenten. En el futur, el mètode s'utilitzarà per desenvolupar i estudiar nous materials que puguin prolongar la vida estri de les piles de combustible," va explicar.