És, sens dubte una tasca molt difícil: les mateixes operadores de telefonia i, també, les energètiques i les empreses d'assegurances estan incomplint de manera reiterada –així ho explica la OCU- el que estableix la Llei General de Telecomunicacions, l'última reforma de les quals va entrar en vigor el juny de 2023. Se suposava, i així es va vendre des del Govern, que anava a posar fi a les trucades comercials indesitjades, però no ha estat així. Durant l'últim mes, molt probablement, hauràs rebut trucades d'organitzacions que s'identifiquen com|com a companyies elèctriques o de serveis de telefonia que ofereixen descomptes o, directament amenacen amb talls|corts en el subministrament si no se'ls subministren determinades dades. Què són? Simples estafes però, sempre, arriben de la mateixa manera: mitjançant anomenades SPAM. I les anomenades SPAM són assetjament i són il·legals, però es poden evitar.
Aprofita les utilitats del teu mòbil
És, sens dubte, la manera més eficaç. Una vegada identificats els números des dels quals se't truca, bloqueja'ls. Sovint, les empreses de màrqueting telefònic fan servir diversos números per la qual cosa és difícil bloquejar-los tots. Per això, el millor és activar la utilitat de Detecció de trucades i spam que incorporen els mòbils més moderns. Quan t'arribi una trucada d'aquest tipus, no contestis i bloqueja-la. Des de la OCU, s'aconsella també fer atenció a les opcions que s'activen en omplir formularis. En el cas que res d'això no serveixi, exigeix a qui et truqui que s'identifiqui i t'expliqui quan vas autoritzar aquest tipus de trucades|crides. Si no saben dir-t'ho, pots denunciar. El més habitual quan formules aquestes preguntes és que pengin ells.
Assetjament
Aquest assetjament, perquè no és cap altra cosa, es pot combatre de diferents maneres. La primera, que no sol funcionar, és apuntar-se a la Llista Robinson, que bloqueja teòricament la possibilitat que empreses amb les quals no has tingut relació comercial contactin amb tu per oferir-te els seus serveis o productes. La realitat és que, com gairebé tota la població ha mantingut algun tipus de relació comercial amb les empreses que fan servir el màrqueting telefònic i alguna vegada els ha facilitat les seves dades, inscriure's en aquestes llistes serveix de poc. Tanmateix, no està de més.