Malgrat l'adeu als combustibles fòssils, el transport marítim continuarà sent necessari per proveir d'energia als diferents territoris. De fet, els vaixells seran útils fins i tot per transportar energia en bateries. Al Japó ja han dissenyat el primer de la que s'explica serà una nova categoria de mercant: els battery tanker. S'acaba de presentar en l'última edició de l'Exposició Marítima Internacional Bari Ship de Imabari, al Japó. L'empresa responsable del disseny es diu PowerX.

barco1
 

El 2025, llest per navegar

De moment, tot el que hi ha són uns plànols, però la idea és que el 2025 tingui lloc el llançament del primer battery tanker, que es dirà X. El 2026, estarà a punt per transportar energia. Es farà mitjançant 96 bateries marines instal·lades en contenidors que podran emmagatzemar 241 MWh. Les bateries s'han construït amb cel·les de fosfat de ferro i liti que garanteixen una vida útil de més de 6.000 cicles. El vaixell té 140 metres d'eslora, però la companyia avança que podrà construir embarcacions mayores_ en concret, de fins a 2 GWh.

barco2
 

El que es transporta és l'electricitat

Els battery tanker transporten electricitat d'un port a un altre i es poden aprofitar per emmagatzemar i transportar excedents d'electricitat generats per fonts renovables sense necessitat de noves línies. La companyia compta amb utilitzar com a punts de càrrega i descàrrega les centrals tèrmiques fora de servei situades a prop dels ports. A Espanya, per exemple, hi ha plantes tèrmiques a la Badia d'Algesires o a Aboño, Astúries, al costat del port de Gijón. Els sistemes de transport d'electricitat mitjançant battery tanker es converteixen així en un complementi perfecte per a les xarxes de transmissió entre regions, hagut compte que les centrals de generació solen estar allunyades dels punts de consum.